Hejsan Jag vet inte hur mycket "bakom kulisserna" du vill vara men räcker det inte med det som står på MSDNs sidor, bl a här har kikat där men det säer inte speciellt mycket.. Webmethod är ett sätt att markera att denna metod ska exponeras i Webservices. (punkt)Hur fungerar Webmethod i .net?
Håller på lite och leker med webservices i c#. Då man gör en webbtjänst så lägger man till webmethod för att kunna använda denna metoden i sin webbtjänst senare.
<code>
public class Service1 : System.Web.Services.WebService
{
[WebMethod]
public DataSet GetBigData()
{
//implementation code
}
}
</code>
Det jag funderar på är vad som händer då jag lägger till webmethod. Har letat på ett antal siter men inte hittat något direkt svar på vad som händer bakom kulisserna. Sv: Hur fungerar Webmethod i .net?
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon/html/vbtskUsingWebMethodAttribute.asp
//
JanneSv: Hur fungerar Webmethod i .net?
verkar svårt att hitta mer djupgåenden information om hur det fungerar..
vad jag vet så är ju webmethod ett attribut och kan tänka mig att webbtjänsten kikar vilka metoder som finns i assemblyn å sen kör den metoden som passar in på det som kommer från anropet..
hade varit skoj om man kunde få det beräftat att det fungerar så eller om det e helt galet..
/pSv: Hur fungerar Webmethod i .net?
Det kanske inte tillhör den bästa av designer, men du kan skapa andra metoder i samma service som inte har attibutet webmethod, och sedan kompilera om di webservice. Då kommer inte metoden utan attribut att finnas.
Till attributen kan man dessutom koppla egenskaper, vilka styr hur metoden ska uppfattas, t ex vilka rättigheter som anroparen måste ha.
//Mikael.NET