Hej Jag skulle utan tvekan välja bort prestanda mot minimering av felaktig data. Enligt den korta beskrivning du ger av applikationen ser jag en överhängande risk att någon sparar ner gammal data och det ser jag som oacceptabelt. dataaccess.. bästa metoden..
Håller på att göra min första riktiga applikation. Det kommer att bli ett program där ca 5 stycken användare kommer att jobba mot en och samma databas. I dag är det 4 stycken, verkar som det kommer att bli fler upp till 10st personer. Idag så använder de en accessdatabas så det är denna jag måste jobba mot. Har lite funderingar på hur ofta jag skall uppdatera infon. Jag vill göra det så optimalt som möjligt med tanke på prestanda och antalet anrop mot databasen.
Ett litet scenario..
Användaren väljer att titta på alla produkterna i lagert.
* Data hämtas från databasen och visas i formuläret.
Han väljer en produkt och ändrar lite saker i denna produkt.
* Frågan är här om jag skall använda den data som jag redan har eller om jag skall hämta upp den specifika produkten från databasen. Fördelen med att hämta från databasen är att jag minimerar risken för dirty data, men å andra sidan så blir det mer databas access, något som kanske ställer till problem då det blir fler användare. Har svårt att tro att de kommer att vilja köpa in en mer avancerad databas då företaget är relativt litet.
Har inga direkt siffror på hur mycket uppdaterande det blir i applikationen, men det är en tabell i databasen som det jobbas väldigt mycket mot. Jag tror nog att det blir så att jag uppdaterar och hämtar ny info från databasen så fort jag behöver visa någon ny data men det hade varit intressant att höra vad ni säger om detta.Sv: dataaccess.. bästa metoden..
Nu är jag färgad av system som har många användare och där det ofta är flera inne och uppdaterar samma tabeller samtidigt, så är det kanske inte i detta fallet.