Hej!! Jag förstår faktiskt inte vad i din fråga består - kan du förtydliga dig om vad du vill ha hjälp med? Jag vill veta hur man gör så att när nån skriver url:en : Om jag förstår dig rätt så vill du ha ett bokmärke på en viss artikel kanske. Om du sett bokmärken tidigare så vet du hur man enklast gör: 1. Lägg varje artikel i en panel, som du namnger med ett id. Sätt visible till false för samtliga.article.aspx?id=1§ion=2
Jag har haft en liten websida i ett halvår nu. På sidan har jag haft rätt så många artiklar. Efter ett tag blev det krångligt att hålla reda på alla html-filerna. Jag bestämde mig att ha alla artiklarna på en stor ASP.Net sida. Mina artiklar är indelade i sektioner så därför vill jag att en artikels URL ska vara t.ex : article.aspxid=1§ion=2. Men nu har det blivit så krångligt med att hålla reda på alla värdena efter frågetecknet.
Tack på förhand
//PabloSv: article.aspx?id=1§ion=2
Sv: article.aspx?id=1§ion=2
www.minsida.com/article.aspx?id=1§ion=2 så kommer han till en speciell artikel.
Men om han skriver id=2 så kommer han till en annan artikel.Sv: article.aspx?id=1§ion=2
Du kommer till sidan och du hämtar ut datat via querystringen - men istället för att skriva §ion=2 skriver du:
artikel.asp?id=3#section2
då kommer webbläsaren automatiskt att leta efter bokmärket som är namngett med section2. Bokmärken bygger du med htmlkod:
<code>
<p>gå till Gå till section2</p>
...
...
<p><a name="section2">123123</a></p>
Här är bokmärke för section 2
</code>
Om du inte syftar på detta så fångar du din url och tar reda på vad som skall göras:
<code>
id = request.params("id")
section=request.params("section")
if section = "" and id > "0" then
' ingen sektion angiven, dock en artikel
else
' något annat skall göras
end if
</code>Sv: article.aspx?id=1§ion=2
2. I PageLoad letar du i qsträngen eftervilken "sektion" du ska visa.
3. Med hjälp av värdet sätter du visible på korresponderande panel så att den artikeln syns.
Fast jag tycker nog att du borde skapa nya sidor för varje artikel om du inte kan lägga innehållet i en databas.
//Mikael.NET