Har en DataGrid där jag önskar få en kolumn som CheckBox. Kolumnen är av dataformatet ’bit’ i SQL Server. För idag ut True/False. <code> Det blir så mycket kod. Borde finnas något inbyggt liknande DataFormatString eller liknande. Nej det finns det inte. En sträng är inte en dropdown. Nu var det en CheckBox markering jag var ute efter. Inte en DropDownList. Jag ber integer.maxvalue gånger om ursäkt för min bristande läsförståelse. En får tacka. Nu fungerar det.Hur få CheckBox av en kolumn i en DataGrid.
DataGriden är deklarerad som nedan.
<asp:datagrid id="XDataGrid" GridLines="None" BorderColor="#1c5ba2" BorderStyle="Solid" BorderWidth="1px" width="750" runat="server" cssclass="normal" AllowSorting="True" autogeneratecolumns="False" enableviewstate="False">
<AlternatingItemStyle BackColor="#eeeeee"></AlternatingItemStyle>
<HeaderStyle backcolor="#1c5ba2" ForeColor="white" Font-Bold=True></HeaderStyle>
<Columns>
<asp:BoundColumn DataField="Id" SortExpression="Id" HeaderText="Id"></asp:BoundColumn>
<asp:BoundColumn DataField="Varde" SortExpression="Varde" HeaderText="Värde"></asp:BoundColumn>
<asp:BoundColumn DataField="Andra" SortExpression="Andra" HeaderText="Ändra"></asp:BoundColumn>
</Columns>
</asp:datagrid>Sv: Hur få CheckBox av en kolumn i en DataGrid.
<asp:TemplateColumn>
<ItemTemplate>
<asp:DropDownList Runat=server ID="yourDropDown"></asp:DropDownList>
</ItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
</code>
Kolla vidare i hjälpen under: TemplateColumn Class i hjälpen eller på msdn.
//Mikael.NETSv: Hur få CheckBox av en kolumn i en DataGrid.
Sv: Hur få CheckBox av en kolumn i en DataGrid.
Skriv kod.
Eftersom det inte är tänkt att den skall vara uppdateringsbar. Vad jag är ute efter är en markering vid 'True' och ingen vid 'False'.
Tänkte mig det i form av en CheckBox. Men det är nödnändigt.Sv: Hur få CheckBox av en kolumn i en DataGrid.
Jag har använt checkboxar vid ett flertal tillfällen i garadrids och då brukar det se ut som så här:
<code>
<columns>
<asp:TemplateColumn>
<ItemTemplate>
<asp:CheckBox ID="chk1" Runat=server Checked='<%# DataItem("bKryssa")%>' />
</ItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
</columns>
</code>
Ber ytterligare om ursäkt
Fick dock lägga till Container. före DataItem för att det skulle bli bra.