Jag har en stored procedure som lägger in en ny post i databasen. Alla fält har "Allow Nulls" förutom nyckeln såklart. Dels kan du använda optional vid deklarationer för att utelämna vissa parametrar. Du kan även se till att i din in-sträng skicka med null så skall det inte vara några problem.Problem med att spara i databas
Det går bra när man ska fylla samtliga fält. Det går också bra när man fyller endast fälten med datatyperna int, datetime, money. Men om jag lämnar någon av dessa tomma så får jag felmeddelande:
Input string was not in a correct format.
Exception Details: System.FormatException: Input string was not in a correct format.
Jag vill ju att dessa fält ska få vara tomma, men hur undviker jag felmeddelandet när databasen försöker lägga in tomma integers ex?
Tacksam för hjälp.Sv: Problem med att spara i databas
Du skickar nog in för få parameters och det är däremot inte godkänt om du deklarerat en funktion i en klass eller liknande med x antal parametrar. Om du kör sp-n så ser du om den godkänner det, därefter får du gå baklänges i rutinerna för att se till att resten fungerar.