Hej Du måste ändra i Data bindnings koden: Man tackar för tipset. Jag fick det inte att funka dock....Hur kan jag visa radbryt i en datagrids "normalläge"?
Jag har data i en xml-fil som jag hämtar till en datagrid. I datagridens "normalläge" (utan textbox) kommer inte radbrytningarna med när datan visas. När jag klickar på editknappen och kommer i "editläget" finns de dock med (alltså i textboxen). Hur kan jag få radbrytningarna att visas i bägge lägena? Applikationen är skriven i C#.....
// MichaelSv: Hur kan jag visa radbryt i en datagrids "normalläge"?
C#:
<code>
<% DataBinder.Eval(Container.DataItem, "myText").ToString().Replace("\n", "<br>"); %>
</code>
VB.NET:
<code>
<% DataBinder.Eval(Container.DataItem, "myText").ToString().Replace(vbCrLf, "<br>") %>
</code>
Jag jobbar alltid med template columns, så är inte 100% säker på att det där funkar utan att göra om dina DataGrid kolumner till template kolumner.
Vilket som är det vad som krävs, eftersom det bara är i textboxarna ett ASCII radbryt kommer att användas. I HTML är det <br> som motsvarar radbryt.Sv: Hur kan jag visa radbryt i en datagrids "normalläge"?
Så här ser raden ut (med replacefunktionen insatt):
<code><ItemTemplate>
<asp:Label Text='<%# DataBinder.Eval(Container.DataItem, "huvudtext").ToString().Replace("\n", "<br>"); %>' runat="server"/>
</ItemTemplate></code>
Jag får då ett felmeddelande "CS1026: ) expected"
Några förslag?!
// Micke
----------------------------------------------------------------------------------------------
Ahhh, så nära det var. När jag såg färgkodningen kom jag på felet. Semikolonet!
Tack för hjälpen...
// Micke