Jag har tagit på mig uppgiften (stoppa mig den som kan :) att skriva nybörjarartiklar i och kring .NET. Främst kommer de handla om ASP.NET skrivet i VB eftersom det är det som jag kan. - Olika sätt att ansluta till datakällor på. Antingen direkt från codebehind använda kod samt Via vb-class använda via codebehind Det var inte en dålig uppräkning och den är dessutom nedtecknad på min hd men jag undrade nog mera vad medlemmarna vill ha :-) Hur man debuggar i vs? En annan viktig del som jag inte sett ute någonstans (finns säkert). Jag kan Access ganska bra. Jag kan ASP och VBScript hyfsat, likaså HTML. Jag har börjat tassa in på VB6. - Hur migrerar man från trad ASP till ASP.NET Jag tackar för alla dessa förslag och jag ska nu ge mig in i att söka förverkliga ett flertal av dem. Funderar lite och kom fram till: Tjena Onkel! Jag tycker du bör tänka på till vilken nybörjare du tänkt skriva för. Det finns (som nån var inne på tidigare) olika grader av nybörjare. Några exempel på frågor som är rätt grundläggande: Kanske en mer löpande artikelserie som börjar med nåt enkelt men sedan efter "kursens" gång blir till nåt användbart. Det är ju inte lite med material M.Sand har att jobba med :) Det finns inga fler som kan skriva någon artikel? Jag håller med :-) Huga! Det har visst blivit en del.Önskemål kring nybörjarartiklar???
Nu undrar jag kära communitymedlemmar vad ni vill ha, eller uttryckt på ett annat sätt; Vad ska jag skriva om?
Hittills har jag fått förslagen
- Hur du skriver en n-tierlösning (3-skikt)
- Introduktion till datatyper
- Scopelära (private/public/Shared)
- Properties
- Grunderna i arv och oop
Vad tycks? Saknar du något? Vill du ha något annat?
Svara här eller maila mig.
//Mikael.NET
Författare till:
Artikel [Gör snygga personliga rubriker del 1],
Artikel [Gör snygga personliga rubriker del 2],
http://www.pellesoft.nu/login/articles/vbnet/netiettnot.asp,
http://www.pellesoft.nu/login/articles/aspnet/codebehind1.asp,
http://www.pellesoft.nu/login/articles/aspnet/codebehind2.aspSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
- Gå igenom principen för autopostback
- Skriva, använda och åternyttja en UCT
- Använda XML för att göra ett program med text i flera språk
- Gör en adressbok via codebehind
- Gå igenom var och en av alla komponenter <asp:table> samt visa ett eller fler exempel på hur dessa används.
- Gå igenom standardsaker via web.config
- Vad innebär rättigheterna i web.config som man kan skönja
- Hur packeterar man och installerar sitt projekt på annan server
- Hur blandar man c# och vb.net uct:er i ett asp.net projekt
Ja, det var några nybörjarsaker. Man får nog gallra lite och försöka finna grupperingar inom olika områden. Jag hoppas även fler av er är intresserade att skriva nybörjarartiklar i .net - för det kommer alla få nytta av och lära sig.
Tänk om vi alla i jämn takt kan utvecklas tillsammans och därmed också lära av varandra. Då kommer vi få en fantastisk värdefull källa här.
Ps. Glöm inte att via "kontakta mig" och menyns "önska artikel" finns. Där kan du önska efter material och för dig som skribent finna inspiration.
Hälsningar Sv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Fast om det är någon som är medlem så är det väl du :-)
//Mikael.NETSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
3/4 Tier som sagt
Xml flerspråkslösningar Sv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
- Bygga server controller
visa hur man bygger en lite "mer avancerad" server-control, vad man bör tänka på, hur det fungerar, ja, allt om att bygga server-controller ô¿ô
Vet att det finns många böcker om det, men, alltid bra att få så mycket olika sätt att bygga så man inte låser sig i ett hörn ;o
cya,
PatrikBSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Men jag har noll koll på vad begreppet .net innefattar. Vad är det? Reklamen på TV för .net verkar vara en färdig lösning... Vilka delar ingår? Hur kan jag använda det? Fördelar mot det jag kan idag? Vad behöver jag lära mig?
Med denna inledning är mitt förslag att som allra första artikel reda ut begrepp och jämnföra med vad som finns idag samt tala om hur man bör gå till väga för att komma rätt.
"Bättre att fråga och verka dum ett ögonblick än att gå dum genom livet"
:-)Sv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
- Hur implementerar man n-tier-lösningar mer konkret
- Hur ser man till att separera affärslogik från design
- Hur återanvänder/förenklar man i ASP.NET (jfr med SSI)
- Hur använder/skapar man komponenter i .NETSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Intressant att notera på hur olika sätt begrppet nybörjarartikel kan definieras om man tittar på alla förslag kommit in :-)
Jag hoppas att mina kommande publikationer kan rendera lika mycket feedback.
Vänligast
Mikael.NETSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
En tanke slog mig, det har ju inte med själva kodandet att göra.
Men hur man jobbar/tänker OOP vore inte helt fel.
Jag märker ju själv att jag är "fast" i vanlig programmerings tänk när jag kodar.
//Anna-KarinSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
-Länkar i massor
-Bra böcker
-Vilka språk som finns
-Vanligaste kontrollerna
-Hur codebehind fungerar, dvs. vad du måste tänka på när du inte har koden i samma fil som "html"
-Fördelarna varför man skall använda codebehind
-Hur man skriver en timerkontroll (javascript med postback)
-Hur olika saker renderas i olika läsare samt hur man gör stilmallar på ett vettigt sätt
-Vilka fil-tillägg som finns och vad de gör
-Förklara skillnaden mellan ett webform och en webservice (INTE mitt område! ;D)
-Vilka tillägg som Microsoft har såsom den där mobile saken
-Ett stort, maffigt exempel på något, en adressbok vet jag inte riktigt... En "mini-community" kanske? Dvs. en gästbok, en räknare samt en kontaktsida. Gärna en registreringssida också i form av en "wizard".Sv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
OM du undrar över code behind.. Kanske du kan få ut något ur tidigare artiklar:
http://www.pellesoft.nu/login/articles/aspnet/codebehind1.asp eller??
Annars bra förslag. Jag har skrivit en artikel om Scope och nästa kommer att bli om datattyper, därefter tror jag att det blir ASP.NET så funkar det. Mer om code behind, viewstate, request, response och så.
//Mikael.NETSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Ska nybörjaren kunna klassisk asp sen tidigare?
Vet nybörjaren vad "visual studio.NET" är?
Vet nybörjaren vad iis är hur denna bör konfigureras (ex virtuella kataloger)?
Vad är en webbtjänst?
Varför har olika sidor olika filändelser?
Hur funkar namnområdena (de där raderna längst upp på sidorna heter väl så)?
Jag själv är nybörjare plus (så att säga) och möttes av dessa frågetecken när jag började. Jag började också ganska snabbt fundera på vilken databas jag skulle använda då de flesta kostar pengar - förutom mySQL (som det verkar finnas rel lite info om tillsammans med .net) alternativt rena xml-filer (som har sina begränsningar).
Ett bra tips kan vara att snegla i boken "Lär dig ASP.NET på 3 veckor". Där ägnas ett par kapitel åt rena "grundkunskaper" innan nån kodning beskrivs.
// SmykenSv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Ex: vi börjar med en enkel gästbod (eller nåt)
Efter ett tag har vi byggt ut en mer avancerad inloggning.
Därefter kan de olika artiklarna lägga till fler möjligheter att göra diverse saker.
Till slut så har hela artikelserien genererat någon användbart, t ex en community site eller ett bokningssystem för........ nåt.Sv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Sv: Önskemål kring nybörjarartiklar???
Just vad gäller författandet av nybörjarartiklar så finns det ETT väldigt grundläggande problem på en community eller i ett klassrum (jag har varit med) och det är att hitta på något att skriva om som är enkelt men samtidigt faktiskt applicerbart.
Ofta så brukar man kunna illustrera skillnaden mellan ByRef och ByVal men inte på ett sätt som faktiskt ger något vettigt.
De krav som jag har haft på mig det är att nybörjare (inkl jag själv en gång i tiden) tror att det är enkelt med vissa saker, som t ex en vettig gästbok eller en webbshop. För att kuna bygga det måste man ha förståelse för hur det egentligen fungerar och, tja brukar tålamodet tryta.
Nu blev det visst väldigt negativt och det var inte meningen.
Åter igen skulle jag vilja påpeka att jag tagit alla förslag till mig och kommer inom kort med min första artikel. Om någon skulle vilja skriva en artikel inom något av de ämnen som rört sig ovan så skriva gärna ett mail eller iMail till mig så jag nte också gör det :-) Eftersom jag startade inlägget ser jag ju allt som "mina" artiklar :-)
//Mikael.NET