Jag känner till det här med JIT, och att det ska göra allting mycket lättare/trevligare/roligare, precis som alla andra microsoft produkter, fast för företag den här gången. Jag har kollat på MSs .NET sida, vilken inte innehöll särskilt mycket nyttig information, så jag tänkte att någon här kanske skulle kunna summera .NET? Hej, Du kan också läsa artikeln: http://www.pellesoft.nu/login/articles/vbnet/netiettnot.asp Känner igen problemet, det var lite svårt att greppa vad .net var ifrån början, men microsoft gav mig denna ypperligga förklaring: Hej VB är INTE ett .Net-språk! .NET är namnet på den vision Microsoft har för att framtidens applikationsutvecklande, där applikationen byggs genom att knyta samman byggstenar (WebServices) för att tillsammans ge ett större värde. Finns det någon logisk förklaring varför folk blir negativa eller griniga vid 60 års ålder? ;-) >negativa eller griniga vid 60 års ålder? ;-) Men linux och .Net är ju inte samma sak. Till syvene och sist så är det ändå vad man skall använda det till som räknas. Jag vill inte skapa debatt om Open source. Den enda fördel Open source för med sig är informationspridning. Inget annat. Att det skulle vara säkrare än icke Open source m.m. är bara en myt. m.m. Jag vet att detta är utanför området, ,men jag måste fråga.VAD är .NET?
Sv: VAD är .NET?
Följande bok är en suverän källa som svar på din fråga:
Understanding.NET - A Tutorial and Analysis
David Chappell
Addison-Wesley
ISBN 0-201-74162-8
//DSv: VAD är .NET?
Den är visserligen skriven redan i november 2001 men det kanske kan ge dig en idé om vad det går ut på. Det var i alla fall min tanke när jag skrev den.
//Mikael.NETSv: VAD är .NET?
".NET är allt, överallt och hela tiden."
hoppas att det hjälpte lite:)
...Men det jag har kommit framtill är att .net enbart är ett framework,
men en massa namespaces, classer,metoder och object...Sv: VAD är .NET?
>".NET är allt, överallt och hela tiden."
Låter som en religiös sekt från United State off Bluff.
Hur negativ jag än låter så har jag kommit fram till att .net är ganska positivt.
Men!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! blanda inte in hobbyspråket VB.
/SvenSv: VAD är .NET?
VB.Net är ett .Net-språk och definitivt inget hobbyspråk (om det nu var det språket du syftade på, SvenPon).Sv: VAD är .NET?
För att nå denna visionen skapade man .NET Platform som är ett samlingsnamn på alla de tekniker som behövs för att uppfylla detta. I .NET Platform ingår saker som Windows (.NET) Server 2003, .NET Framework (Som är deras .NET Platform SDK), Visual Studio.NET, Passport mm
Inom ramarna för deras .NET vision ingår en massa saker (man kan läsa mer om det på t.ex www.microsoft.com/net utöver "bygga applikationer med byggstenar" (som förövrigt grundar SOA - Service-Orientated Architecture tänknandet) så vill man oxå att det ska vara helt mobilt, dvs "anywhere, anytime" tänkandet att det spelar ingen roll om du använder en laptop, stationärdator, pda, mobil, terminal på bussen/flyget/båten/bilen/månen etc så skall din upplevelse vara den samma och information skall kunna nå dig var du än är etc etc etc.. (detta är den lite luddigare delen av det hela tycker jag =)
Hoppas det gav något =)
---
<b>Andreas Håkansson
Student of Software Engineering</b>Sv: VAD är .NET?
Sv: VAD är .NET?
Därför att dom har sett så mycket "skit" , så dom blir väldigt kritiska
till "modeflugor". Nu tror jag nog att .net kan bli lika bra som största konkurenten Linux.
Speciellt skall man vara uppmärksam på ett företag som har gett ut och tagit
hutlöst betalt för sådana undermåliga produkter som VB 4.0 Win ME och i viss mån Win 2000.
Fö är det Open Source som gäller.!!!Sv: VAD är .NET?
linux är ju en kärns precis som windows kärna som tyvärr är helt inbakad i Win Os:Et
.Net är en samling tekniker så som web services, programmeringspråk, gemensam runtime m.m. (ungefär som Java fast lite större i dagsläget.)
//Johan NSv: VAD är .NET?
Ungefär som utveclingen på Officepaketen. bara en dj.. massa resurskrävande "lullull" som ingen använder.
Vivela Open Source.Sv: VAD är .NET?
Allt handlar om en politisk fråga och vad man vill ge slutanvändarna och hur man vill fortleva. Så länge saker är fria eller gratis fungerar open source kanon. men så fort det kommer in pengar i det hela blir oftast sitsen annorlunda. Så det finns inget rätt eller fel i frågan om Open source vs closed source eller shared source.
//Johan NSv: VAD är .NET?
Sven, vad i hela fridens namn är det för fel på Windows 2000? Jag håller med om att VB 4.0 och Windows ME är skämtsamma produkter från Microsoft som inte borde kommit ut, men när du skriver "och i viss mån Win 2000" så förstår jag faktiskt inte. Kan du utveckla dig, tack?
/Michael