Jag har bla en meny som jag vill ska vara på alla sidor. Du får skapa en user control, läs mer på: Jag håller med talaren nedan. Du har inte riktigt fattat vad det går ut på. Inklududeringsfiler finns liksom inte längre. Tack för länken.include-filer i aspx
Menyn har jag i en .inc-fil och vill ha den på mina aspx-sidor.
Så här ser koden ut.
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="AdminDefault.aspx.vb" Inherits="MVINET.AdminDefault"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
<HEAD>
<title>AdminDefault</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft Visual Studio.NET 7.0">
<meta name="CODE_LANGUAGE" content="Visual Basic 7.0">
<meta name="vs_defaultClientScript" content="JavaScript">
<meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
<LINK href="CSS/Main.css" type="text/css" rel="styleSheet">
<LINK href="CSS/Menu.css" type="text/css" rel="styleSheet">
<!-- #include file="Includes/MenuHeader.inc" //-->
</HEAD>
<BODY style="MARGIN: 0px" vLink="#34955b" link="#34955b" bgColor="#ffffff" background="Images/background.gif">
<form id="Form1" method="post" runat="server">
<!-- #include file="Includes/MenuContent.inc" //-->
<!-- #include file="Includes/tablestart.inc" //-->
</form>
<!-- #include file="Includes/tableend.inc" //-->
</BODY>
</HTML>
</code>
Men sidan som visas innehåller inte menyn och om man tittar i källan så är <!-- #...kvar intakta
Vad gör jag för fel?Sv: include-filer i aspx
http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/default.aspx?url=/quickstart/aspplus/doc/webpagelets.aspxSv: include-filer i aspx
Systemet är uppbyggt på ett annat sätt.
Vad du måste göra är att skapa din meny på ett programmatiskt sätt i en underliggande klass som ärver in Web.UI.Page-klassen. Din nya klass med metoder för menyn ärver du sedan in i respektive sidas code behind (det som står längst upp på aspx-sidan och som slutar på .vb (sidnamn.aspx.vb).
//Mikael.NETSv: include-filer i aspx
Nej det är riktigt, jag har precis börjat att gå över till .net, det är ganska mycket nytt tänk. Men det är väl bara att rocka på :)