Hej, Jag vill få fram id't från en räknare när jag infogar en ny post. Får inte den här koden att fungera. Den klagar på semikolon, när jag lägger till semi.... så fungerar det inte ändå. Använder Access 2000. Access tycker inte om att du kör två frågor tillsammans, du får alltså först köra INSERT INTO... och sedan SELECT @@IDENTITY... Det är bara tillåtet med en SQL satst i taget till Access. Du får göra två anrop. Tackar tackar, ditt exempel var nästan rätt. Konstigt att det inte går att köra två utryck i asp.net. Jag använder det flitigt i trad asp så Access har stöd för det. Lägger upp koden om någon annan träffar på samma problem. <b>Konstigt att det inte går att köra två utryck i asp.net. Jag använder det flitigt i trad asp så Access har stöd för det.</b>@@identity
<code>
Dim myConnection As OleDbConnection
Dim mycommand As OleDbCommand
Dim objReader As OleDbDataReader
Dim strSql As String
'strSql = "insert into tblAnalys(fldAnalys) values('" & Me.tboxRubrik.Text & "')" & " select @@identity"
strSql = "INSERT INTO tblAnalys(fldAnalys) VALUES ('test') " & _
"Select @@identity as theNewID"
myConnection = New OleDbConnection("Provider=microsoft.jet.oledb.4.0; Data source=" & Application("databas") & ";")
mycommand = New OleDbCommand(strSql, myConnection)
myConnection.Open()
objReader = mycommand.ExecuteReader
</code>Sv: @@identity
/JohanSv: @@identity
KAn inte testa just nu. Men något sådant här:
<code>
Dim strSql As String
strSql = "insert into tblAnalys(fldAnalys) values('" & Me.tboxRubrik.Text & "')"
myConnection = New OleDbConnection("Provider=microsoft.jet.oledb.4.0; Data source=" & Application("databas") & ";")
myConnection.Open()
objReader = mycommand.Execute
mycommand.CommandText = "Select @@identity as theNewID"
<code>
Dim strSql As String
strSql = "insert into tblAnalys(fldAnalys) values('" & Me.tboxRubrik.Text & "')"
myConnection.Open()
mycommand.ExecuteNonQuery()
mycommand.CommandText = "Select @@identity as theNewID"
objReader.Read()
Response.Write(objReader.Item("theNewID"))
myConnection.Close()
Har du något exempel? Det har jag aldrig lyckats med...
/Johan