HEJ! Kolla på WindowsIdentity.Impersonate i .NET Framework SDK Documentation, där finns ett exempel på hur man anropar Win32 LogonUser från .NET. HEJ! Det är precis vad du kan använda LogonUser till! Kolla på exemplet i mitt förra svar. Jag skall prova.Kolla användarnamn och lösenord mot domän.
Har en webserver på ett intranet där man får logga in.
Undrar om man kan kolla användarnamnet och lösenordet mot domänen.
På detta viset kan man logga in på vilken maskin som helst med sitt "normal" konto på min webapplikatioen.
Man slipper också att komma ihåg många lösenord.
/AlexanderSv: Kolla användarnamn och lösenord mot domän.
Alternativ finns det på MSDN; http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemSecurityPrincipalWindowsIdentityClassImpersonateTopic.asp.
/MattiasSv: Kolla användarnamn och lösenord mot dom&#2
För att förtydliga mitt inlägg:
Jag vill att man skall logga in och INTE gå på det som maskinen just för tillfället är inloggad som. Det man skriver in skall jämföras mot domänen.
/AlexanderSv: Kolla användarnamn och lösenord mot dom&am
<code>
Dim loggedOn As Boolean = LogonUser("username", "domain", "password", 3, 0, token1)
</code>
Vad LogonUser gör är att, givet loginnamn och password, skapar access token. Om du låter användaren skriva in namn+lösen och sedan anropar LogonUser i din ASP.NET sida så kan du ju validera om det är rätt namn+lösen. Du behöver ju inte använda den token som du skapar med LogonUser för att göra impersionation eller nåt annat, använd det som koll bara.
MSDN info om LogonUser: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/security/security/logonuser.asp
En fråga i sammanhanget är varför du vill göra en explicit inloggning på ett Intranet, där man ju automatiskt kan få integration med AD. Det troligaste scenariot är väl att du har delade terminaler. En applikation som kräver att jag skriver mitt domänlösen skulle kännas osäker för mig som användare, hur vet jag att du inte missbrukar denna info och loggar den någonstans eller att du skriver logfiler på vad som händer och någon kommer åt dem och kan se alla lösenord...
/MattiasSv: Kolla anv&amp;amp;amp;#228;ndarnamn och l&amp;amp;amp;#246;s
Du har helt rätt att säkerhetsmässigt är det inte bra...
TACK MATTIAS!!!