Tjena, som du själv skrivit i titeln så lägger du med i en klass, antingen inuti asp.net projektet, eller i ett eget projekt som du sedan sätter referens till från asp.net projektet Skapa en ny klassfil i ditt projekt. Tjena,Spara gemensamma funktioner i en egen klass
Håller på med en gästbok till min sida, som skall formatera lite text. Bl.a. ska den byta ut alla \n mot <br /> osv.. I gamla ASP hade jag gjort en includefil där det fanns en funktion som gjorde detta åt mig.
MIn fråga är hur jag skall göra detta på bästa sättet i ASP.net. Poängen är ju att jag vill spara undan min funktion så att jag kan återanvända den på flera av mina sidor.
Tack på förhand!
/RickiSv: Spara gemensamma funktioner i en egen klass
Sv: Spara gemensamma funktioner i en egen klass
Döp den till något lämpligt. Kanske MyFormatClass.
Sätt scope på klassen så att den blir Public.
Skapa din funktion och märk den med Shared. Detta eftersom du då dels inte behöver instantiera den i din andra kod och eftersom den typ av hantering som ska ske passar för Shared.
Klassfilens innehåll bör då bli ungefär:
<code>
Public Class MyFormatClasses
Public Shared Function ReplaceThings(ByVal s as string)as string
' ev ytterligare formatering
return s.Replace(VbCrlf,"<br />")
End Function
End Class
</code>
Anropet till klassen bör bli.
<code>
' kod
txtUserText.text = ReplaceThings(txtUserText.Text)
' kod
</code>
Hoppas det hjälper något.
//Mikael.NETSv: Spara gemensamma funktioner i en egen klass
Tack för svaren. Förstår principen, men grejen är att jag inte använder VS.net utan kodar allt i textpad...
Hur skall jag då skapa klassen och lägga in refferensen?
Måste jag kompilera klassen, eller kan jag göra som med codebehind att jag bara lägger in en scr?