Tjena tjena! Saken är den att det är inte alls så du ska göra nu längre... När man jobbar med ADO.net ska man göra som man göra i ADO.net inte som man gjorde i gammal ADO. Här är ett till boktips: Och här kommer ett PDF tips: Lägg ut en datagrid i din aspx sida, sedan nåt liknande i .vb filen (codebehind)Hämta data - databas
Jag har just börjat jobba med Asp.net, och har ett litet problem. Jag har en sida som jag öppnar en connection på. Det kommer endast att visas tre tabell celler med data.
Har jobbat med klassisk asp förut. Då var det ju lätt med, recordset.getrow() och sedan bara skriva array(0,0),array(1,0) osv för att hämta en viss rad från databasen. Ifall jag nu skulle vilja göra samma sak i asp.net. Hur gör jag det lättast. Har kollat lite på datalist och repeater controllerna men det verkar inte gå så lätt. Jag har en tabell där den vänstar är rowspan 2 som slår över två celler till höger. Varje cell ska fyllas med data från resp rad i databasen.
Så här ser det ut:
<!--scripttag-->
Sub Page_Load
dim dbconn,sql,dbcomm,dbread
dbconn=New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=" & server.mappath("mdb/databas.mdb"))
dbconn.Open()
sql="SELECT * FROM tabell WHERE ParentID = " & Request.QueryString("ID")
dbcomm=New OleDbCommand(sql,dbconn)
dbread=dbcomm.ExecuteReader()
dbread.Close()
dbconn.Close()
End Sub
<!--bodytag-->
<ASP:TABLE CELLPADDING="0" CELLSPACING="5" BORDERWIDTH="0" GRIDLINES="both" WIDTH="585" RUNAT="server">
<ASP:TABLEROW RUNAT="server">
<ASP:TABLECELL VALIGN="top" ROWSPAN="3" WIDTH="300" CLASS="verdRegText" RUNAT="server">
<ASP:LABEL id="head_1" CLASS="verdBoldHead" TEXT="" RUNAT="server"/><br>
<ASP:IMAGE id="image_1" ImageUrl="img/info/eye.jpg" ALIGN="right" RUNAT="server"/>
<ASP:LABEL id="body_1" CLASS="verdRegText" TEXT="" RUNAT="server"/>
</ASP:TABLECELL>
<ASP:TABLECELL VALIGN="top" ROWSPAN="3" WIDTH="1" CLASS="verdRegText" BGCOLOR="#6A94A3" RUNAT="server"/>
<ASP:TABLECELL VALIGN="top" WIDTH="300" CLASS="verdRegText" RUNAT="server">
<ASP:LABEL id="head_2" CLASS="verdBoldHead" TEXT="" RUNAT="server"/><br>
<ASP:IMAGE id="image_2" ImageUrl="img/info/eye.jpg" width="300" height="150" ALIGN="right" RUNAT="server"/>
<ASP:LABEL id="body_2" CLASS="verdRegText" TEXT="" RUNAT="server"/>
</ASP:TABLEROW>
<ASP:TABLECELL VALIGN="top" WIDTH="275" height="40" RUNAT="server"/>
<ASP:TABLECELL VALIGN="top" WIDTH="275" RUNAT="server">
<ASP:LABEL id="head_3" CLASS="verdBoldHead" TEXT="" RUNAT="server"/><br>
<ASP:IMAGE id="image_3" ImageUrl="" ALIGN="right" RUNAT="server"/>
<ASP:LABEL id="body_3" CLASS="verdRegText" TEXT="" RUNAT="server"/>
</ASP:TABLE>
Hoppas nån kan hjälp mig.
mvh
addeSv: Hämta data - databas
När du nu går över till .Net ska då gära det mesta annorlunda. Köp en bra bok (ASP Unleashed av Walthers tex) och lär om.
/MSv: Hämta data - databas
http://www.dotnetfriends.com/forums/ShowPost.aspx?PostID=1044Sv: Hämta data - databas
http://www.vbcity.com/books/sams/vb-vbnet.pdfSv: Hämta data - databas
<code>
Dim connectionString As String = Session("strCon")
Dim sqlConn As SqlConnection = New SqlConnection(connectionString)
Dim strSQL As String = "SELECT * FROM table"
Dim sqlCommand As SqlCommand = New SqlCommand(strSQL, sqlConn)
sqlConn.Open()
DataGrid1.DataSource = sqlCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)
DataGrid1.DataBind()
</code>