Hej Hej igen HejWeb Custom Control
Är det någon som kan hjälpa till med detta?
Web Custom Control
1.
Hur får man ett interface för en WCC. För att göra det enkelt kan vi säga att jag vill att min WCC skall ha en textbox. Textboxen som visas när jag drar controllen till ett web formulär.
2.
Jag skulle dessutom vilja ha en egenskap i WCC:n säg som heter "FullName" och egenskapen skall vara kopplad till textboxen men jag vill att den skall synas under properties på kontrollen så att man även kan fylla i egenskapen i design läget.
User Control
3.
Hur kommunicerar jag med en vanlig user control? Om jag har en datagrid i min UC och har skapat en global rutin som laddar om datagriden, låt oss säga att den heter Update, hur gör jag då för att komma åt denna funktion från mitt webform, vill alltså gör typ UC.Update så laddas datagriden om på nytt i user controllen.
Är det någon som vet, finns det något lätt svar eller bra artikel?
Tack för hjälpen
Hälsningar
MarcusWeb Custom Control svar fråga 2
Jag hittade själv svaret på fråga 2. För att dela med mig detta till er som inte vet så lägger man in följande kod för att få egenskapen synlig i desingläget
<Bindable(True), _
Category("Appearance"), _
Description("Egenskapsbeskrivning"), _
DefaultValue("KKK")> _
Property [Egensaksnamn]() As String
Get
Return _Namn
End Get
Set(ByVal Value As String)
_Namn = Value
End Set
End Property
Det som dock inte fungerar för mig är DefaultValue("KKK"). Däremot fungerar det om variabeln _Name får ett defaultvärde vid deklarationen.
/MarcusSv: Web Custom Control
Jag har också fått fråga 3 att fungera.
Det jag gjorde var att i min code behaind sida göra följane:
Dim MyControll As UserInformation = Me.FindControl("UserInformation1")
UserInformation1 kontrollen har en public egenskap Namn som jag nu
lätt kan ändra på.
MyControll.Name = TextBox1.Text