Hejsan Det borde väl fungera om mappen är utdelad och personen som kör programmet har läsrättigheter på mappen. Om applikationen skriver till t ex en ini-fil så måste användaren ha skrivrättigheter också...mer än så behövs väl inte!? Eller tänker jag helt fel...? Tyvärr är det inte så enkelt. Själv är jag administratör. Programmet fungerar då jag kör lokalt. Men, lägger jag applikationen på en fileserver, så kraschar hela programmet. Kör du applikationen på filservern som administratör över hela dömänet? Jag har hittat problemet. Det berodde på .Net frameworket på min lokala maskin som inte tilllät (trustade) applikationer över IntraNet. I Microsoft .NET Framework Configuration kunde jag ta full trust för intranet och då fungerade det bra.Security policy
Någon som vet hur man enkelt löser så att man kan lägga en .exe fil på en filsserver på företagets intranet så att man från köra filen från \\server\share\filen.exe istället för att ha exe filen lokalt på sin maskin.
Får:
- The application attemted to perform an operation not allowed by the sercurity policy.
Tack
MarcusSv: Security policy
Sv: Security policy
HJÄLP...
/MarcusSv: Security policy
//Johan NSv: Security policy
Gjordes med följande steg:
1. Öppna Microsoft .NET Framework Configuration
2. Högerklicka på Runtime security policy
3. Adjust Security
4. Välj "Make change to this computer"
5. Klicka på Local Intranet
6. Välj Full Trust
7. Klicka Nest
8. Klicka Finish
Nu funkar det att köra en applikation som ligger på någon fileserver på intranet.
Probelemet var alltså att min PC inte tillät mig köra applikationer utanför den lokala miljön.
Då kommer nästa fråga:
Hur ändrar jag detta i tex installationsscript, eller helst i programmet? Jag vill ju inte behöva gå till varje användare och ändra dessa inställningar per PC som skall använda sig utav programmet. Inte heller kan man kräva att en användare ska kunna en sån här sak. Förslag?
/Marcus