Hej jag är nybörjare inom det här och sitter och testar mig fram lite. Jag hade tänkt att jag skulle göra en ASP.NET Webservice som ansluter till en SQL Server databas som finns på min dator. Sen så skulle jag låta ett ASP.NET webform prenumerera på tjänsten. problem 1: inte bra med localhost som adress till servern. Den funkar i windowsformuläret därför att då får du användar contexten som du är inlogad som, vilken troligtvis har rättigheter i databasen. Jag ser att det är dags att prata lite om trusted connections men inte nu. Jag tror nog att det kan finnas tips om detta från tidigare. Det var bara att lägga till ASPNET som user. Tack!SQL Server anslutning med ASP.NET och C#
Det som jag håller på med nu är en Connect metod som helt enkelt ansluter till databasen. Jag försöker använda samma kod som jag har gjort för att ansluta till databasen i ett vanligt windowsformulär
<code>
SqlConnection thisConnection = new SqlConnection(
@"Data Source=(local);Integrated Security=SSPI;" +
"Initial Catalog=kundhantering");
</code>
Koden funkar somsagt till ett windowsformulär men inte till en Webservice.
Tacksam för svar!Sv: SQL Server anslutning med ASP.NET och C#
problem 2: intergrated security. - hur verifierar web servicesen sin access till sql-servern?Sv: SQL Server anslutning med ASP.NET och C#
Webservices körs default med aspnet identiteten och då får du antingen ge den rättigheter i databasen, eller ändra identiten din webservice skall köra som.. Det gör du i web.config filenSv: SQL Server anslutning med ASP.NET och C#
Som tidigare talare omnämnt så är "problemet" att du du kör dina Win-forms så är du inloggad på din dator och har troligen ganska höga rättigheter. Kolla t ex om du kan köra din applikation om du loggar in som en annan användare med lägre rättigheter.
För att få din webservice att snurra med den connectionstring som du har måste du konfigurera om användarna i SQL-server. Lägg till eller skapa windowskontot IUSR_MACHINENAME, vilket är det konto som asp.net (och webservices) kör på.
Dela ut rättigheter för kontot så att det kan köra det som krävs för att få din service att rulla. Tänk te x på vilka procedurer som körs och vilka rättigheter som kontot behöver mot vilka tabeller. Behöver den tex ha rätt att ta bort poster ur tabellen Kunder?
//Mikael.NETSv: SQL Server anslutning med ASP.NET och C#