På A svarar jag servern och på B svarar jag "ingenting". Tackar för svaret! Nej. Därför att du inte kan pusha ut förändringar till en WebSida. Det måste vara klienten som ropar på servern, inte tvärtom. <code> Låter ju lite som lite slöseri med resurser att ligga att uppdatetera clienten. Använd Javascript. Det körs på klienten utan att skick och ta emot från servern. HTTP är ett stateless protokoll. Timer och Postning
HEJ!
Provar lite Webform och undrar detta:
Kommer denna sub nedan att snurra på webservern eller clienten?
Borde vara på servern...
Hur gör man för att skicka ändringen som suben gör till websidan?
/Alexander
<code>
Private Sub Timer1_Elapsed(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Timers.ElapsedEventArgs) Handles Timer1.Elapsed
Label1.Text = System.DateTime.Now.ToLongTimeString
End Sub
</code>Sv: Timer och Postning
Det är redan fixat och går automatiskt.
//Mikael.NETSv: Timer och Postning
Men tyvärr så uppdaterar inte min Timer mot websidan?
Någon idé varför?Sv: Timer och Postning
Dessutom kommer timer objektet antagligen att gå out of scope när sidan är färdig processad, och slutar alltså då att snurra på servern.
Gör istället en refresh från klienten, antingen en meta refresh eller med en Javascript timer.Sv: Timer och Postning
<META HTTP-EQUIV="REFRESH" CONTENT="4;URL=http://sidan_du_skall_till.com">
</code>
Där siffran eftrer CONTENT är det antal sekunder det skall gå innan redirecten inträffar. (Sätt den till 0 (noll) för att få en direkt omdirigering)Sv: Timer och Postning
Det jag är ute efter är att servern skall kolla efter en händelse. Om den inträffar skall det skickas en ändring till alla som har uppe den web-formen.Sv: Timer och Postning
Sv: Timer och Postning
Det innebär att Servern bara vet vilka klienter som accessar den i just det ögonblick den gör en HTTP Request. Sen sparar den ingen information.
Det du vill göra kräver någon form av klient kod. Meta refresh, javascript eller en java applet.
Hur ett systemdesignperspektiv är det dessutom helt optimalt.
Har du 2000 klienter igång, är det bättre att lägga logiken ute hos klienterna och låta dem fråga efter uppdateringen när de vill ha den, istället för att vid vissa intervall låta servern generera 2000 Responses åt gången.
Eftersom HTTP är stateless, så blir det dessutom väldigt svårt för servern att veta vilka klienter som faktiskt har forumläret upp fortfarande, de kan ju ha gått till en annan sida.