*suck* En cookie måste nog ha en "expires" på sig för att sitta kvar. Nu är jag inte 100 i .net vad som gäller där. Det kan också vara så att du har norton antivirus som inte tillåter skrivning av cookies - stäng då av scriptblocking. Expires har jag gjort... att den ska gå ut om ett år men den dör iaf... Hur ser din expires kod ut? Ja, hur ser din expires kod ut? har kört med .expires = now.MinValue() (vilket ska betyda "aldrig") och now.addyear(1) Hej. Fredda: DESSUTOM är det så att ibland när jag uppdaterar cookien i .net så dör den helt! Även om den är satt i vanlig asp! Men bara IBLAND! Den dör på tredje omladdningen! Skriver du .expires = now.MinValue() så kommer cookien alltid att dö. now.MaxValue() använder du dig av för att den ska leva hela tiden. 1.0.3705 är versionen på frameworket... Hej.. Har du outputcache på sidan? För om du har det så kommer även cookien att cachas vilket jag anser som en bugg i 1.0, vet inte om det är löst i 1.1. *nja* Låter som ett cache problem eller en bugg. Mina cookies dör
Jag har en loginsida där jag sätter en massa värden i en cookie. Denna redirectar sedan till en sida som innehåller en UserControl i vilken värden ur denna cookie används.
Fungerar alldeles utmärkt när den redirectas från loginsidan, men när jag sedan klickar på en länk till "samma sida" (fast med andra värden i querystringen) så finns inte min cookie längre! Det är alltså SAMMA SIDA och SAMMA UserControl, samma funktioner som alldeles nyss funkade, men cookien e död (eller nått...)
Jag förstår inte... Sv: Mina cookies dör
Sv: Mina cookies dör
NAV har jag installerat, script blocking var på, men den borde ju varna om den blockar nått? Har provat att stänga av den och det hjälpte inte... :(
Dock är det så att om jag skriver ut expires så står det bara 00:00:00
skumt?Sv: Mina cookies dör
Cookies i .net är lite skakiga om jag skall vara ärlig .. har haft mycket problem med dem, de ställer till lustigheter hela tidenSv: Mina cookies dör
Testa med .Expires = Now.AddYears(1)
det fungerar då utan problem för mig...
/ThomasSv: Mina cookies dör
Inget av det funkar...
Dessutom SKA det ju funka så att om jag inte sätter expires alls så lever den tills browsern stängs... men icke...
Det fåniga är att om jag istället sätter mina cookies i en vanlig hederlig asp-sida så funkar det alldeles utmärkt att läsa den om och om igen från .net!
/JohanSv: Mina cookies dör
Kollade i ett av mina projekt.
Detta har jag inga problem med:
<code>
Response.Cookies("userID").Value = .Item("userID")
Response.Cookies("userID").Expires = Now.AddYears(1)
</code>
Kolla om du tillåter cookies på din dator.
Kolla också om det fungerar från en annan klient.
Töm cachen på cookies, tror webläsarna har en övre gräns.
Cachar du din UC?
Hoppas du löser det snart.
/freddaSv: Mina cookies dör
1. cookies är tillåtna på min dator. Dessutom funkar de som sagt i asp, men inte .net
2. annan klient funkar inte heller
3. tömma cachen funkar inte... dessutom funkar dom ju från asp... :-P
4. om jag cachar UC'n vet jag inte, jag hoppas inte det... men det borde inte ha någon betydelse eftersom det inte är där jag sätter cookien.
onkelborg:
Ja, dom sätts innan dom läses. Dom sätt nämligen på en sida och redirectas till en annnan sida där dom läses.
Jag har iaf lyckats lokalisera att det är sättningen av cookies som inte funkar. Att läsa dom från .net funkar hur bra som helst om jag sätter cookien i vanlig asp, men inte om jag sätter den i .net. Jag kan heller inte uppdatera en cookie med .net även om den är satt i vanlig asp...
Det här känns helt sjukt...Sv: Mina cookies dör
/Johan - Han som tok-hatar .net just nu!NYTT INFO!
Om jag har en och samma sida som jag laddar om antingen med postback ELLER refresh (!) så dör den tredje gången! Sidan kan alltså visas två gånger men den tredje så är kakan borta! Nån som fattar nått??Sv: Mina cookies dör
Vilken version av .Net kör du?
/Fredrik NSv: Mina cookies dör
det där med expires ska egentligen inte ha någon betydelse eftersom jag vill att kakan bara ska leva medans browsern är öppen, alltså ska den dö när browsern stängs och om jag inte förstått det hela fel så ska den fungera så om man inte sätter expires alls. Dessutom funkar den på andra sidor att ladda om hur många gånger som helst... *skumt*Sv: Mina cookies dör
Försöker du komma åt din cookie via den path cookien sattes i?
Alltså om du sätter en cookie i en subfolder till ditt domän och sedan går in i en annan subfolder under domänet så kommer du inte åt din cookie eftersom den då pekar på en annan path.
ex:
<code>
http://minsite.se/login/login.aspx <--- Sätter cookies
http://minsite.se/annansida/ensida.aspx <--- Här kommer du inte åt cookien.
</code>
Men av din text att bedomma så pekar länken mot exakt samma sökväg och fil?
Om du stavat helt rätt skall cookien fungera. Du är säker på att du inte råkat spara
fel? Eller hämta cookies där du stavat fel? eller skrivit fel på annat sätt?
Får du samma fel om du sätter cookies med cookies classen?
Alltså du använder inte Response.Cookies... utan System.Net.Cookie
//Johan NSv: Mina cookies dör
Kan du klippa ut lite från din kod där du sätter och läser cookien?
/Fredrik nSv: Mina cookies dör
Cookien sätts på en viss sida typ
minsite.se/login.aspx
läses (och uppdateras) från dels
minsite.se/enkatalog/ensida.aspx
och funkar perfekt
läses (och uppdateras) från
minsite.se/enannankatalog/enannansida.aspx
och funkar bra de två första gångerna, men tredje gången samma sida laddas så dör cookien! Om man ändrar querystringen mellan varje omladdning så lever den dock vidare...Sv: Mina cookies dör
Så om queryn är den samma så fungerar det ett tag men dör sen, men om man hela tiden ändrar queryn fungerar det? hum. mysko.
Har du kod snutt du kan släng in?
//Johan N