Tjena Glömde... den bör också kunna arbeta via FTP, i realtid mot filer på andra servrar. Själv har jag inte tittat på Webmatrix och vad gäller HomeSite så har jag vissa förbehåll kring dess användningsmöjligheter men i huvudsak är den KRÄKS! Fast det är en personlig åsikt precis som din om Webmatrix. Den stora iden med WSIWYG verktyg är att man skall slippa hacka så mycket html som möjligt, bpåde WebMatrix och VS.NET ahr möjlighet att ändra direkt i HTML koden som WSIWYG genererar, Nja, jag föredrar att jobba i ren html, eftersom man ju vill ha total kontroll över koden för att den ska fungera på alla plattformar. Så jag är grymt nöjd med Homesite tack vare alla små funktioner som speedar upp utvecklingen. Dock skulle jag som sagt vilja ha möjlighet att bläddra bland klasserna i ASP.NET. Men om du bara ska skriva i HTML så finns det ingen anledning att använda ASP.Net. Skriv HTML i HomeSite och bläddra i .Net-klasserna på MSDN Library på nätet istället. Sen tycker i alla fall jag att Frontpage äger sönder VS.net(2002) när det tex gäller hanteringen av tabeller i WYSIWYG-läge! Håller med Christoffer, Nja, jag vill inte påstå att någon revolution föreligger... ColdFusion har gjort likadant i flera år. Det kan säkert vara till nytta om man bygger funktionella applikationer med mycket formfält, men webbsidan är grafiskt komplicerad så måste man nästan koda allt själv av hänsyn till designen. Som sagt, vill du inte använda verktygen MS har skapat är du fullt fri att låta bli. Men vill du använda dem så får du ta hela kakan. "ColdFusion har gjort likadant i flera år" Vad jag menar är att ColdFusion i flera år har använt fake-kontroller som sedan skrivs om till Javascript. Vad som händer om användaren har stängt av stödet för Javascript vet jag inte.Utvecklingsmiljö för ASP.NET
Har arbetat ett par år med traditionell ASP, men har den senaste tiden börjar kika lite på ASP.NET. Har dock problem att hitta en lämplig utvecklingsmiljö att använda. I nuläget använder jag Macromedia HomeSite 5, som jag tycker är mycket smidig.
Jag har kikat lite på Webmatrix, men jag tycker att den liknar VS.NET alltför mycket. Det är för mycket andra MS-grejor integrerat, som jag aldrig kommer att använda, och för lite HTML-anknutet.
Finns det något som liknar HomeSite/CF Studio såtillvida att det är HTML som står i centrum, men att det finns stöd för ASP.NET så att man kan utforska klasser osv (typ quickviews)? Med sitt visuella gränssnitt verkar Webmatrix rikta sig mer till VB-utvecklare som inte behärskar HTML. Jag söker främst en miljö för HTML/ASP-utvecklare med önskan att kunna bläddra bland .NET-klasserna.
Någon?Sv: Utvecklingsmiljö för ASP.NET
Sv: Utvecklingsmiljö för ASP.NET
I vilket fall som helst: Jag har suttit med VS.NET sen beta 1 (år 2001) och jo det kan ju sägas att den integrerar Microsofts prylar hårt och det är ju meningen. Fan vore annars. Till att börja med kan du uteslutande jobba direkt i HTML-kod om du vill och integrationen är bra mot servrar och liknande, bara de befinner sig på rätt sida av brandväggen. Det gäller båda databas (även Access) och webservrar. du kan debugga på servern om du vill.
Naturligtvis ska du inte hosta upp 15 lök för den fulla versionen men det finns en mycket billigare variant som du säkert kan hitta exakt pris på på Microsofts hemsida. Jag har för mig att den kostar under 1000-lappen. I den finns allt du behöver.
Det sista jag skulle vilja framföra till dess fördel är att jag skrivit många rader HTML-kod i min dag och dessutom gjort flera versioner av min hemsida i "klassisk" ASP. Förr använde jag VS6 men har gått över till VS.NET även för dessa ändamål.
//Mikael.NET
Mr. Visual Studio.Sv: Utvecklingsmiljö för ASP.NET
i asp.net vill du dessutom ha möjlighet använda dig av WebControls istället för ren HTML kod för knappar, bilder och så vidare. Du vill också ha möjlighet att enkelt redigera och ändra i dina DataBound ListControls (DataRepeater, DataList, DataGrid).
För de ändamålen är VS.NET och WebMatrix väldigt bra.
De tillåter också ordentlig hantering av placeholders så man slipper den fördömda Response.Write.Sv: Utvecklingsmiljö för ASP.NET
vill du ha full kontroll på exkat vad för HTML som genereras så har du två alternativ.
Fortsätt i Homesite, och hej du kan lika gärna fortsätta med ASP också.
Eller så lär du dig hantera de verktyg som ASP.NET ger dig vad gäller content rendering. ASP.NET kontroller är till stor del "smarta" kontroller som tittar på vad det är för webbläsare som frågar efter sidan. Utifrån den informationen renderar den korrekt html för att det skall bli rätt. Exempelvis kan den ha kolla på om du sitter på en pc eller en pocket pc.
Och gillar du inte hur ASP.NET kontrollerna beter sig, ärv från dem och skriv om dem då. Du kan ha full kontroll på vad kontrollerna renderar om du vill.
ASP.NET är en revolution vad gäller website utveckling och om man bara tar till sig design mönstret de använder, så blir du utan tvekan 100% mer effektiv. Du kan dessutom göra 1000ggr tuffare lösningar.
Visual Studio.NET är speciellt utvecklat för att stödja det design mönstret ASP.NET använder, så tänker man följa det finns det inte många produkter på marknaden som ger så mycket hjälp som den.Sv: Utvecklingsmiljö för ASP.NET
Det skulle jag inte vilja påstå! Fördelen med .NET är som sagt att man kan separera sin HTML och sin affärslogik Totalt. Alltså du behöver inte ha en enda rad med "ASP" i din HTML. Och inte en enda rad HTML i din "ASP" kod.
En annan fördel är att du låter servern ta hand om generera HTML-koden beroende på vilken webläsare som besöker din sida.
Alltså du kan skriva 1 sida och sedan besöka den med IE6, NS1 eller en mobil webläsare i någon handdator, och sidan kommer att se "likadan ut" i dessa olika webläsare och uppföra sig på samma sätt.
I VS.NET så jobbar man antingen i designläge eller htmlläge alltså antinge drar man in allting på sidan eller så kodar man allt för hand. Du kan alltså få totalkontroll över din HTML-kod i VS.NET med den fördelen att du kan använda dig av Intellisens och andra små finneser i VS.NET. Men vad du än gör så hoppa inte mellan de 2 lägena eftersom VS.NET inte genererar någon läsbar HTML-kod.
Sedan finns det en funktion i VS.NET som gör det värt att pröjsa de 15 tusen som produkter kostar om man skall syssla med ASP.NET och det är debugging. Vet inte hur många gånger som debugging räddat en ur problem som man aldrig skulle hittat om man inte kunna flödet hela vägen från Websida ner till databasen. (Nu skall man ju inte ha några buggar :) men när de väl uppstår så kan man inte leva utan debugging)
- MSv: Utvecklingsmiljö för ASP.NET
Jo, VS.NET har ju den fördelen att man kan bläddra bland klassbiblioteken, men den saknar alla små finesser som Homesite har i fråga om HTML.
För något år sedan fick jag höra att ASP.NET faktiskt stödde _verkliga_ serverkontroller som använde sig av SOAP (jag kan ha missförstått). Hur hittar jag mer information om dessa?