Jag har en tabell (tblDamages) samt några tabeller som har DamageID som relation samt övrig data ang. skadan. Jag har läst på några ställer att man skall kunna köra flera olika SELECT-sater för att sedan binda ihop det hela med ett DataSet. Det finns flera sätt du kan göra det på: Kan jag sedan koppla dessa adapters till en kontroll, typ datalist, datagrid eller repeater? Hur? nej, du måste ju koppla ditt dataset och datatables till kontrollerna. Gammal tråd, men bra!Binda flera SELECT-sater till ett DataSet
Någon som har förslag på hur jag skall gå tillväga?Sv: Binda flera SELECT-sater till ett DataSet
Jag har skrivit en artikel om det där som finns här: http://www.pellesoft.nu/login/articles/aspnet/hierarkisk_data.asp
(sv) och här: http://www.cshrp.net/content.aspx?showID=885 (en).
Det jag inte nämner i den artikeln är möjligheteten att använda flera dataadapters för att fylla ett dataset, det kan du göra på följande sätt:
<code>
// Create connection
SqlConnection cnMyDB = new SqlConnection("Data Source=.;Initial Catalog=DamageDB; Integrated Security=SSPI;");
// Create 1st dataadapter to query for DAMAGE table
SqlDataAdapter daDamage = new SqlDataAdapter("SELECT DAMAGE_ID, DESCRIPTION FROM DAMAGES", cnMyDB);
// Create 2nd dataadapter to query for VEICHLE table
SqlDataAdapter daVeichle = new SqlDataAdapter("SELECT DAMAGE_ID, NAME FROM VEICHLES", cnMyDB);
// Create and fill a DataSet
DataSet dsInfo = new DataSet();
daDamage.Fill(dsInfo, "Damage");
daVeichle.Fille(dsInfo, "Veichle");
// Add a relation between the two recently fetched DataTables.
dsInfo.Relations.Add("Damage_Veichle_rel", dsInfo.Tables["Damage"].Columns["DAMAGE_ID"], dsInfo.Tables["Veichle"].Columns["DAMAGE_ID"]);
</code>
Vinsten med att göra som ovan, istället för att göra som i min artikel. Är att nu har du full möjlighet att skapa INSERT, UPDATE och DELETE kommandon separat för varje tabell i datasettet.Sv: Binda flera SELECT-sater till ett DataSet
Sv: Binda flera SELECT-sater till ett DataSet
Titta på artiklerna så får du några ledtrådar på hur du skall göra.Sv:Binda flera SELECT-sater till ett DataSet
Hur kopplar jag min relation till en Repeater?