Jag har textboxar som hämtar data från en databas med hjälp av recordset. Hur gör jag för att bläddra mellan olika poster? Har bl a provat rs.MoveNext, men det fungerar inte. Kan man använda CurrencyManager i webforms? Börja leta efter gundkurser i ADO.NET på siter som dotnetjunkies.com eller gotdotnet.com. CurrencyManager fungerar bara under WindowsForms.Bläddra mellan poster
Tacksam för svar.Sv: Bläddra mellan poster
Gå igenom kurserna där istället eftersom det är ganska så stor skillnad i hanteringen mellan asp och asp.net vad gäller databas. Det finns t ex inget som heter recordset.
//Mikael.NETSv: Bläddra mellan poster
Varfär använda Recordset? Anropar en COM komponent från ett tidigare projekt?
Jag rekommenderar att du använder dig av DataSet istället.
Nu utgår jag ifrån att du har textboxar som ska visa en rad i ditt resultat från databasen och att du ska använda dig av next knapp för att visa nästa rad och att du då vill att dessa textboxar ska visa värden från nästkommande rad.
Om så kan du lösa det jätte enklet, här kommer ungefär hur du kan lösa det, OBS!
I din code-behind har du något liknande detta:
myTextBox.Text = ds.Tables[0].Rows[i]["MyColumn"].ToString();
i i Rows = vilken rad du står vill visa.
Så i ditt event på din next knapp ökar du i med 1, du kan tex använda ViewState för att hålla reda vilken rad du står på.
Ett tips till, spara undan ditt DataSet i en Session variabel så slipper du läsa in ny data mellan postningarna av sidan.
Hoppas detta gav dig något.
/Fredrik N