när en post är null i mitt dataset så visas inte den aktuella posten (som i övriga fält innehåller information). hur gör jag för att posten ska visas? det är ok om det står null eller om det bara är tomt. Men försvinner hela posten pga ett fält är null men de andra är ifyllda. Hela posten försvinner inte från DataSetet om det är det du menar, det är bara att den inte har något värde. Du kan se om den inte har ett värde genom att se om den är null (Nothing i VB.Net). Jag är inte säker på vad du menar.. Hur ser din fråga ut? Om du har en Inner join med ett nullvärde kommer posten inte att visas. Då kan du ändra det till en LeftJoin. <b>Du kan se om den inte har ett värde genom att se om den är null (Nothing i VB.Net).</b> En tabell can ha värden som är oinitierade fält. SOm standard har dessa oiniterade värden DBNull värde. Jag förstår vad du menar men vet inte svaret. oj oj oj, det var länge sedan denna frågan var uppe...hantera null i resultatet
/PSv: hantera null i resultatet
/PerSv: hantera null i resultatet
Du kanske kan skriva en liten mer förklaring vad du menar med att hela posten försvinner om den är null.
/Fredrik NSv: hantera null i resultatet
Om du använder access så är det ju bara att sätta tillåtnollläng eller vad det heter i designläge..
Men jag är inte säker på om det var det du menar..
Skriv en bättre förklaring annars..Sv: hantera null i resultatet
Det skulle hjälpa om du beskriver datastruktur och bifogar kod.Sv: hantera null i resultatet
Är inte värdet DBNull.Value?Sv: hantera null i resultatet
Jag säger samma sak som de andra. Du får förklara lite mer va du menar.
/Fredrik NSv: hantera null i resultatet
Dvs om du har en tabell där du hämtar ett antal poster
tex. förnamn efternamn och telefonnummer. Om något
av fälten inte är ifyllda visas inte posten, trots att kanske
både efternamn och tel.nr var ifyllda.
/PutteSv: hantera null i resultatet
Du har alltså inte löst det ännu?
Jag är nog lite trög, men färstår inte varför en hel rad inte ska synas för att en kolumn inte är ifylld. Utan att igentligen veta så mkt om din kod så testa att fyll ditt dataset med ett Schema. Det gör du med metoden FillSchema..
Eller posta lite av din kod här så blir de enklare att se vad du gör.
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://www.nsquared2.net