Hej! [Start program/hemsida] prova med: Det funkar inte! :-( Jag ser fortfarande att processen startas i bakgrunden, men inget fönster dyker upp. För att få klienten att starta Notepad så måste du ha en ActiveX som gör detta åt dig, finns inget annat sätt att starta ett program på klienten. Inte riktigt sant, du kan sätta om mime-typen på responsen och få tex Word att öppnas etc, men det används mest för att man vill själv repsponsa ut ett worddokument etc. Men du kan inte starta vilke program som helst via det sättet utan det är IE som känner av mime-typen och öppnar de program som den vet om. Inte det som söks, men det finns faktiskt ett sätt att start Notepad på klient-sidan.starta notepad
Jag vill via en websida (skrivet i ASP.NET o C#) starta notepad. När man trycker på en knapp så anropas följande kodsnutt:
System.Diagnostics.Process notePad = new System.Diagnostics.Process();
notePad.StartInfo.FileName = "notepad.exe";
notePad.StartInfo.Arguments = "";
notePad.StartInfo.CreateNoWindow = false;
notePad.Start();
Jag ser att processen startas, men jag ser inget fönster!! Hur gör man? Ska man använda System.Diagnostics.Process för att åstadkomma detta eller finns det nåt annat man kan använda?
Hoppas ni kan hjälpa mig...Sv: starta notepad
För övrigt ser det konstigt ut med createnowindow = falseSv: starta notepad
<code>
ProcessStartInfo startInfo = new ProcessStartInfo("notepad.exe");
Process.Start(startInfo);
</code>
Dock går detta nog inte att utföra på klientsidan då den exekveras på serversidan.
tyvärr!
//Johan NSv: starta notepad
Kan man använda System.Diagnostics.Process för web formulärer eller är det bara windows form som kan använda det?Sv: starta notepad
När du använder en ActiveX tänk då på att man måste ställa om inställningar i IE för att tillåta köra ActiveX:er, sänkna säkerhets nivån.
OBS! Tillåter du att ha en ActiveX som startar program på klienten så kan du i princip göra nästan allt på den klient som kör ActiveX:en, så det är en stor säkerhetsbrist att göra detta. Så frågan är om användrna vågar starta ActiveX:en. Du använder sedan tex JavaScript för att anropa metodrar etc i din ActiveX.
/Fredrik NSv: starta notepad
<code>
<input type=button value="View Source" onClick="window.location='view-source:' + location;";">
</code>
(Sa bara att det gick, inte att det var bra eller att man har nån nytta av det!)
/AC