Hej, Hej. Du bör skicka med 1.0 och inget mera. Frameworken har olika versioner, hade det varit en asp .net applikation hade det inte varit några probb, då 1.0 versionen körs under 1.1 versionen. Men när det gäller win applikationer kör de på de versioner du komplilerat dem med. > <b>Men när det gäller win applikationer kör de på de versioner du komplilerat dem med. </b> Hej.. > <b>C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework</b> En kollega till mig gjorde följande idag ;Bakåtkompatibilitet hos .Net Framework?
Om jag har en applikation skriven i VS.Net (ej 2003, dvs kompilerad mot framework 1.0), kan jag ändå skicka med MS.Net framework 1.1 i installationsprogrammet? Bör jag kanske till och med göra det? Är det 100% bakåtkompatibelt?Sv: Bakåtkompatibilitet hos .Net Framework?
//Johan NSv: Bakåtkompatibilitet hos .Net Framework?
Hm, vad innebär det? Att jag som har plockat ner .NET Framework 1.1 från Windowsupdate inte kan köra Win-applikationer skrivna i/för .NET Framework 1.0?Sv: Bakåtkompatibilitet hos .Net Framework?
C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework
här under hittar du de olika .Net versionerna du har instalerade på din dator. Jag har personligen inte behövt ladda ner 1.1 då den ingår i min Vs.Net 2003 samt i Win 2k3 servern. Men jag tror att 1.1 även lägger till 1.0, men jag är inte 100% säker på detta.
Så om du vet att du bara tagit ner 1.1 och installerat denna och ingen vs .net 2002 eller 1.0 framework tidigare så ser du om 1.1 la till 1.0:an via den sökväg jag gav dig.
Du kan inte köra 1.1 applikationer under 1.0 frameworken. Tror inte heller 1.0 går att köra under 1.1 utan då använder den sig av 1.0 versionen.
//Johan NSv: Bakåtkompatibilitet hos .Net Framework?
> <b>här under hittar du de olika .Net versionerna du har instalerade på din dator. </b>
Ah!
Varje version av .NET Framework installeras i en egen mapp, och sedan anropas den versionen som applikationen ifråga är kompilerad för?
Isåfall är jag med! Tackar för infon!Sv: Bakåtkompatibilitet hos .Net Framework?
* På sin maskin hade han redan ramverket 1.0 samt 1.1
* Därefter installerade han två applikationer (en ASP.Net och en winform-app) som båda är kompilerade för ramverk 1.0. Ramverk 1.0 låg inbakat i installationen för dessa applikationer, men lär ju inte ha installerats eftersom han redan hade det på maskinen.
* Nu testade han att avinstallera ramverket 1.0 så att bara 1.1 fanns kvar och applikationerna fungerade ändå (snabbtest i o f s, ingen genomgripande test).
Förutsatt att avinstallationen av ramverk 1.0 verkligen gick igenom så har ju både winforms-applikationen och asp.net-applikationen kört och fungerat på 1.1 trots att de var kompilerade på 1.0. Fast, än en gång, det vara bara en snabbtest vi gjorde så kanske skulle buggar hittas om vi testat vidare.
Men jag tolkar det ändå som att vi bör distribuera exakt den version applikationerna är kompilerade med och inte den senaste versionen...