Hej. Va? det är väl bara att kopiera dem från server 1 till server 2? Nja. I System.IO har du klassen File. Denna har en statisk metod Copy. Den skulle du kunna använda dig av. Det du gör då är att du delar ut mappen (share) med filerna från den webbserver som du har filerna på och använder dig av en UNC path för att komma åt filerna (\\computername\sharename) eller mappar upp en enhet på din webbserver som pekar på den andra servern som du ska kopiera filer från.Hämta fil från annan server.
Jag håller på med ett projekt där jag flyttar information mellan två webplatser.
Förutom data ur databaser som skall anpassas till den nya databasen måste jag flytta över dom bilder och dokument som finns lagrade på den "gamla" webplatsen.
Är det någon som har någon bra idé på hur man skall göra? Det gäller alltså att flytta filerna mellan två servrar.
Jag använder mig av C#.
Tack på förhand och eftersom att detta skrivs på en fredag ha en underbar helg.
// ThomasSv: Hämta fil från annan server.
//Johan NSv: Hämta fil från annan server.
Kom på mig själv med att jag uttryckt mig lite vagt när jag gjorde problembeskrivningen. men jag provar igen.
Jag vill ha ett automatgenererat system för att flytta en webbplats till en annan server. Webbplatsen består av en massa texter som ligger i en databas. Den nya webbplatsen har, naturligtvis, också en databas. Denna databas ser anorlunda ut. Mitt program flytar datan från DB1 till DB2 och gör på vägen om datan så att den passar. Till texterna hör dokument och bilder. Dessa bilagor måste som sagt var också över. Bilagorna är knutna till texterna via "textid" i DB1. M.a.o URL:en står i DB.en och inkluderas till texten av motsvarande en ASP-sida som först presenterar texten och sedan lägger till bilden. Om detta skall fungera måste bilden flyttas samtidigt så att dess nya URL hamnar på rätt ställe i DB:en. Det finns inget i en gammal URL so talar om vart den hör utan det styrs av en kopplingstabell som bara har hand om bilagor. Den nya DB:an har ingen sådan tabell utan den tabellen gör lite allt möjlig.
Jag kan tyvärr inte förändra den nya databasen utan måste gilla läget.
Om jag kan föra över filerna med ett filobjekt kan jag lägga in den nya URL:en i DB2.
Hoppas att det klarnade.
Tack på förhand
// ThomasSv: Hämta fil från annan server.
Om du vill att databasen och filer ska synkas sammtidigt så tycker jag att du gör en tjänst som läser av rad för rad i databasen och i samma veva hämtar respektive fil som hör ihop med datan. Se till att först kopiera över filerna till nya servern innan du lägger in den nya datan i databasen.
Ett annat alternativ är att använda paket i Microsft SQL Server, och sätter upp ett Jobb. Med hjälp av ett paket så kan du lägga in komponent anrop etc som kopierar över filer samt hämtar data från en databas till en annan.
/Fredrik N