Hej! Jag utgår från att du har en kolumn reserverad för att hålla ditt värdet. med expressionkolumn menar jag ju förstås en datacolumn med ett satt expression he he Testa med A first chance exception of type 'System.Data.EvaluateException' occurred in system.data.dll Kostigt att inte myColumn.Expression = "MyDateColumn + NumOfDays"; fungerar. Jo visst är det mycket man skulle vilja att expression-syntaxen tillät, det är dosck inte meningen att den skall ha fullt SQL-stöd vilket i och för sig vore lite ballt.Expression på DateTime-Kolumn?
I min datatable vill jag ha en expressionkolumn som tar ett datum från en annan kolumn och adderar ett antal dagar dom finns i en annan kolumn.
Är detta möjligt? Hur göra?Sv: Expression på DateTime-Kolumn?
En DataColumn har en property som heter Expression som du kan sätta.
Du kan tex testa med:
<code>
myColumn.Expression = "MyDateColumn + NumOfDays";
</code>
/Fredrik NSv: Expression på DateTime-Kolumn?
För att förtydliga: jag vill ju alltså ha hjälp med att konstruera mitt expression för att uppnå detta. Om det änns är möjligt?
"date + nDays" funkar inte...Sv: Expression på DateTime-Kolumn?
.Expression = "DATEADD(day, numDay, myDateColumn)";
Ändra numDay till de antal dagar du vill addera och myDateColumn till den kolumn som har datumet, låt day vara som det står.
Har själv inte testat så säg gärna till om det fungerar eller inte.
Additional information: The expression contains undefined function call DATEADD().Sv: Expression på DateTime-Kolumn?
I en SQL fråga så fungerar det fint, man tycker nästan att Microsoft även skulle ha stöd för det i Expression.
Du skrev att "date + nDays" inte fungerar. om du nu har skrivit detta inom "" så är det inte så konstigt att det inte fungerar, om nDays är en extern variabel och inte en kolumn i tabellen så ska du skriva myColumn.Expression = "date + " + nDays.Tostring(), men jag antar att du har gjort det?
Hur som helst kvarstår mitt problem.
Självklart Fredrik har kan jag se skillnad på innehållet i en sträng och en variabel... he he