Undrar om det går och hur man inkluderar dll:er i egna kontroller. Att man helt enkelt har en code behind med databas kopplingar mm till kontrollen. samtidigt som man har en annan code behind till aspx sidan med tex annan databaskoppling Hej... Du kan lösa problemet med en User Control. Till varej user controll har du en code-behind samt de sidor som du ska använda kontrollen har sin code-behind. Japp! jag har tidigare gjort dll:er men inte till user Kontroller. Det du måste göra är att referera till din assembly (dll). Verkar funka! Hejsan jag har en användarkontroll som heter "login", där försöker jag använda en dll fil som jag skapat alltså ett affärsobject i bin katalogen. Jag refererar till filen på följande sätt:kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
(hade tänkt att göra en webfrågekontroll med allt färdig dvs koppling till databasen vid inlägg... graf med svar mm... så att man bara behöver inkludera kontrollen på vilken aspx sida som helst. typ distribuerad kontroll)
Databas: Access k2
Plattform: ASP.NET, sp2
Språk: VBSv: kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
Du kan ju skapa class libraries som du nyttjar i din kontroll samt till andra kontroller om du så vill.
Har du gjort någon egen class library någon gång? alltså en egen DLL som du sedan lägger till via reference och instansiering?
//Johan NSv: kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
I VB.Net under ditt web-projekt väljer du att lägga till en Web User Control. Det är bara att koda på som om det vore en vanlig aspx sida.
/Fredrik NSv: kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
Så i princip så är det bara att lägga till ett namespace i kontrollen och använda den bakomliggande koden i den för att hantera databasen och sånt eller?
och i så fall måste jag importera samma namespace i aspx filen också eller räcker det att ha det importerat i ascx filen?
//Andreas "alf" JosefssonSv: kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
Sedan importera namespace som vanligt.
Sedan kan du använda alla metodrar ifrån klassen i code-behind i din user controll.
/Fredrik NSv: kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
Tackar!!!
/Andreas "alf" JosefssonSv: kan man inkludera dll:er i egna ascx kontroller?
----------------------------------------------------------------------------------
<script runat="server">
Sub Login(obj As Object, e As EventArgs)
Dim objUser as New Portal.User '##Namespace: "Portal", Class: "User"
Dim intID as Integer
intID = objUser.Login(email.Text)
if intID = <> 0 then
Session("userID") = intID
Response.Redirect("default.aspx?current=welcome")
else
email.text = "YOUR EMAIL IS NOT VALID"
End if
End Sub
</script>
----------------------------------------------------------------------------------
Detta fungerar dock inte, jag får felmeddelandet: "BC30002: Type 'Portal.User' is not defined."
Kan någon hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam.