Har du använd ADo .Net innan? eller vanliga ADO? he he Jaha. förlåt. läste lite snabbt. :-) Vill du lista användare kan du ju öppna schema för det: Jo men detta fungerar inte under ADO .Net utan bara under gamla ADO. Sv: läsa access-ldb-fil med ado.net?
Det enda du behöver göra är att du anger sökvägen till din dabasfil i den connection sträng du anger.
Ex:
<code>
dbPath = "H:\tester\anderswote\wote2000data04.mdb"
connection.Open("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" + dbPath + "")
</code>
//Johan NSv: läsa access-ldb-fil med ado.net?
INTE mdb, jag vill läsa ldb-filen. Det jag vill ha reda på är hur många användare som är inloggade i databasen.
Jag har pysslat ganska mycket med ADO.Net, inte så mycket med det gamla. Så hur jag läser data från en mdb-fil är inget problem *smile*
Vet att förr kunde man använda ADOX för sådant men det borde ju finnas något modernare nu...Sv: läsa access-ldb-fil med ado.net?
Problemet med en ldb fil är ju att den bara ksapas så länge databasen är öppen, så fort den stängs (typ då ingen använder den) förvinner dess data. Vad du kan göra är att köra en Filewatcher på just denna fil och trigga ett event som då läser in dess textström och hanterar det med Streamreader eller liknande. Vad jag vet har inte ADO funktionalitet för att läsa in ldb filer.
//Johan NSv: läsa access-ldb-fil med ado.net?
[Antal db Conn]Sv: läsa access-ldb-fil med ado.net?
Sedan finns fortfarande problemet att man aldrig vet om filen är öppen eller ej.
Visst kan man alltid hålla den öppen men om man någon gång vill updatera den, ex skicka upp en ny via ftp på en server så måste man se till så programmet inte använder sig av access filen.
En annan lösning är ju att skrta i ldb filen och lägga till kod som skriver ner en logg så fort du utför något i ditt program. Så kan du logga precis vad du vill och inte känna någon begränsning.
//Johan N