Tjena, ÄR det inte bara att skriva: Det kan bero på att du måste ange att det är TEXTEN i din kontroll (input) som du ska gör en replace på. Japp, det är så jag gjort, men replace grejen funkar ändå inte... Hej.. Tjena, Tjena, Tror mig ha hittat en bättre lösning. Prova detta:Posta "-tecken i Access databas
Har ett problem med att man ej kan posta "-tecknet i en Access databas.
Jag får såklart syndax error i SQL-satsen.
I gamla asp löste jag det såhär:
input = CStr(Replace(input, "”", """"))
input = CStr(Replace(input, "“", """"))
Hur ska man göra i ASP.NET för att man inte ska få syntax error när man försöker posta saker som innehåller "?Sv: Posta "-tecken i Access databas
<code>
input.Replace("""", """""")
</code>Sv: Posta "-tecken i Access databas
Alltså: input.text.replace([...])
//Mikael.NETSv: Posta "-tecken i Access databas
Sv: Posta "-tecken i Access databas
Vad får du för resultat? vad händer då du försöker skriva ut din SQL sats? Fungerar det? klagar den på något då? Om den inte gör det kanske du glömt att ange ' runt stängar, datum m.m.?
Lägg gärna in din SQL sats här så kan vi se hur den ser ut, Eller hela din kod.
OBS! Glöm då inte att ta bort lösen och annan känslig info.
//Johan NSv: Posta "-tecken i Access databas
Tror att det är bara " som strular för det har funkat tidigare. Såhär ser min sql ut iaf:
sqlCommand = "INSERT INTO Replies ([TopicID], [Parent], [Date], [Writer], [Email], [Body]) VALUES(" + Request.QueryString["topicid"].ToString() + "," + Request.QueryString["msgid"].ToString() + ", '" + DateTime.Now + "', '" + txtName.Text + "', '" + txtEmail.Text + "', '" + txtText.Text.Replace("""", """""") + "')";
Det här får jag kompileringsfel för, så det måste ju finnas ett annat sätt :/
txtText.Text.Replace("""", """""") Sv: Posta "-tecken i Access databas
Var visst jag som misstog mig, det var inte "-tecknet som strulare utan '-tecknet.
Jag löste då det hela med denna replace:
input.Replace("'","'");
Tack till renholm som hjälpte mig :)Sv: Posta "-tecken i Access databas
data = data.Replace("'", "''");
Verkade funka...