Jag har problem med att bevara tillståndet på en asp:radiobutton lista. Hej. Har kollat code behind och kontrollen finns med. Nu har jag löst problemet... radionbuttonlilsten klarade inte av att skicka åäö... när jag ändrade det til aao så funka de det utmärkt... Mysko att inte kunna skicka svenska tecken i serverkontroller... den borde inte brysig vad det är för tecken bara man vet om det och tar emot dom rätt.Problem med tillstånd vid återpostning
jag har tre sidor den första är vanlig aspx sida med form tagar och en egen kontroll
denna egnakontroll ligger i en ascx sida och denna sida innehåller tre radiobuttons och en knapp. ascx sidan har dessutom en code behind fil som tar hand om alla klickningar.
men problemet blir när jag klickar knappen. då postas inte valet i radiobutton listan
Varför?
Måste jag har typ submit knappen i aspx sidan för att det skall funka?
------------------koden ----------------
axpxsidan:
<form id="webfrageform" runat="server">
<ASPfraga:fragan id="webfraga" runat="server" />
</form>
'-----------------------------------------
ascx sidan - lite tabeller och sånt (värdet i radio listan hämtas från databasen):
<asp:radiobuttonlist ID="Radion" runat="server" CssClass="Radiobutt">
<asp:listitem id="alt1" runat="server"/>
<asp:listitem id="alt2" runat="server"/>
<asp:listitem id="alt3" runat="server"/>
</asp:radiobuttonlist>
<asp:linkbutton ID="CmdSvara" runat="server" OnClick="Svara_Click" CssClass="Skicka"/>
<asp:linkbutton ID="CmdAvbryt" runat="server" OnClick="Avbryt_Click" CssClass="Avbryt" />
'----------------------------------------
ascx sidans codebehinde sub som skall tahand om svaret:
sub Svara_Click(sender as object, E as EventArgs)
if session("svarat") = "" then 'kontrollera om anv redan svarat.
session("svarat") = "Svarat"
If Radion.SelectedIndex > -1 Then
fragesubben(radion.SelectedItem.Text) 'skicka värdet till databasen
End If
else
RedanSvarat.text= "Du har redan svarat på frågan"
end if
end sub
'----------------------------------------
När jag tvingar koden att gå igenom if satsen med radion.selected... får jag felet
Exception Details: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.Sv: Problem med tillstånd vid återpostning
Har du kollat om din Radion kontroll har lagt till sig i code-behind filen? Ibland har Vs .Net roliga saker för sig så som att ta bort kod som Vs .Net Generarer åt dig.
Om inte detta är fallet så undrar jag om du får felet i if en?
Du skrev gå genom, antar att du då menar att du får felet med en gån vid:
<code>
If Radion.SelectedIndex > -1 Then
</code>
???
På något sätt hittar inte runtimen någon instans av din Radion vilket gör att den är Null. Eftersom knappen fungerar skall du även komma åt din RadioButtonList kontroll.
//Johan NSv: Problem med tillstånd vid återpostning
felet kom inte vid ingången till if satsen utan först när radion.selected.text kördes...
Men jag "rem:ade" if satsen ovanför (if session("svarat") = "" then ) och då får jag inte felet???? vad det nu beror på...suck... men det är ändå fel med med återpostningen. för när jag kör sidan och väljer i radion och sedan klickar på knappen så funkar bara den sista värdet (minskar) av radioknapparna. dvs det sista värdet skickas precis som det ska och uppdateras i databas osv... men inte dom andra. jag sliter mitt hår... säkert nått enkelt jag missat....
Har testat om det beror på att värdena kommer från databasen och helt enkelt skrivit in dom för hand men samma problem... den tar bara sista radio valet...
Går det på något sätt att göra en databind och få den att minnas?
//Andreas "alf "Sv: Problem med tillstånd vid återpostning
Hur skall man då göra för att få svenska ord i en radiobutton list och ändå kunna skicka dom?
åäö syns ju som dom skall när man visar kontrollen men blir fel när man postar den
//andreas "alf"