Hej! Inget enorm erfarenhet på området men kan du inte 'fånga upp' din asp:Image i DataGridens event ItemDataBind och därifrån hämta in bilden från db:n? Jag skulle aldrig rekomendera att man sparade ner bilder i databasen. Men det är ju ett val man gör. Beror ju dock på dess syfte. Produktkataloger m.m. är ju refferens för något som inte bör ha bilder i databasen pga prestandaskäl m.m. visa bilder som finns sparade i databasen
Jag har tittat på andra inlägg med samma problem men jag har inte blivit klokare.
Jag har en Datagrid som har en kolumn där man ska visa bilder som har sparats i databasen (alltså själva bilddata har sparats, inte urlen till bilden).
Hur gör jag om jag vill för varje ItemTemplate i Datagriden (som består av en asp:image) visa lämplig bild? Jag vill inte spara bilden lokalt för att sen visa upp det.
Mvh,
NazSv: visa bilder som finns sparade i databasen
Sv: visa bilder som finns sparade i databasen
På något sätt sparar du ju ner bilden eller hur? Vad gör du? Läser in den som en Bitmap först och sparar dess ström? Eller Använder du ddig av BinaryReader? Ja i vilket fall hur du än gör så måste du läsa tillbaka den på motsatt sätt.
Ev kräver <asp:Image....> att du har rätt kontentype. Och en URL.
Vad du kan göra då är en aspx sida som du ev kallar för DbImage.Aspx
se till så den ev tar emot någon qeuerystring på ex ID:et på bilden från databasen.
Bygg upp DbImage.Aspx så den hämtar din bild och kör en
<code>
Response.OutputStream,ImageFormat.Jpeg 'Vilket format du nu har.
</code>
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen.
//Johan N