Hej! > <b>serviceProcessInstaller.Account = LocalSystem </b> Nu vet jag inte riktigt om jag förstår vad du menar...kan du förtydliga? Du har valt att din service ska köra som LocalSystem. Det kontot har inte rättigheter att prata med andra datorer än din lokala dator. För att kunna prata med SQL-servern så måste du använda dig av ett konto som har rättigheter till SQL-servern. Antar att du i Start eventet i din Winservice slängt in koden som startar ditt flöde? windowsservice
Jag har skrivit en webapplikation där användarna kan annonsera varor. Annonsen kan vara tillgänglig 30 dagar åt gången. Om man vill ha kvar annonsen längre än 30 dagar, måste man spara annonsen när det börjar närma sig annonseringsperiodens slut. Jag har skrivit en webservice som varje dag hämtar de annonser som är på väg att gå ut (har 5 dagar kvar) och de annonser som har gått ut.
Till de som har 5 dagar kvar ska man skicka ett mail där man talar om det. De annonser som har gått ut, tar man bort ur databasen och informerar dess "författare".
Jag har testat dessa funktionalitet separat och det funkar som det ska. Men när funktionaliteten sätts ihop med min windowsservice händer det absolut ingenting. Jag försökte debugga programmet och det verkade som om den aldrig fick nåt svar från databasen.
Databasen är MS SQL Server som ligger på en annan dator i nätverket. Men webservern och windowsservices ligger båda på min lokala dator. Jag har satt
serviceInstaller.StartType = Automatic och
serviceProcessInstaller.Account = LocalSystem
Är det nåt fel med dessa properties? Varför händer inget?
Mvh,
NazSv: windowsservice
Om jag inte missminner mig helt så har Localsystem inte rättighet att prata med andra servrar. Du får använda ett domainkonto.Sv: windowsservice
Mvh,
NazSv: windowsservice
Sv: windowsservice
Går du med trusted authentication mot SQL Servern? eller har du användarnamn och lösen? om du inte kör med trusted så ligger felet någon annan stans. Man kan inte debuga en service, det är lite synd.
Ta en nogran titt i din kod rad för rad, Från Servicens start metod och följ flödet.
Har du kollat i Services att du startat den? Den startas inte av sig självt då du installerat den. Bara då du starat om datorn. Annars måste du starta Servicen manuellt första gången.
//Johan N