Databas: SQL 2000 kan du inte köra det som två separata update satser då? kanske lite ruttet prestanda mässigt vad vet jag men det borde ju funka iaf ;-) Har för mig att man skrev: Nja, jag har get mig F*N på att få detta att fungera. Jag är inte så hemma i procedurvärlden så jag vill lära mig av mina misstag. Tack i alla fall! Dina två förslag fungerade inte :-( Kollat upp i MSDN nu.UPDATE och INNER JOIN i SQL (Stored Procedure)
Plattform: ASP.NET
Språk: VB
Detta känns lite som fel forum, men jag provar ändå :-)
Jag försöker köra följande procedur:
<code>
CREATE PROCEDURE spUpdateUserDetailsByAdmin
@UserName varchar(255),
@Password varchar(255),
@UserIsActive int,
@FirstName varchar(255),
@LastName varchar(255),
@Address varchar(255),
@Zip varchar(255),
@City varchar(255),
@WorkPhone varchar(255),
@Phone varchar(255),
@WorkMobile varchar(255),
@Mobile varchar(255),
@WorkFax varchar(255),
@Fax varchar(255),
@WorkEmail varchar(255),
@Email varchar(255),
@AccountUpdateDate date,
@UserID int,
@AutoLogin int,
@UserLevel int
AS
UPDATE tblUsers
INNER JOIN tblUserDetails
ON tblUsers.pkUserID = tblUserDetails.fkUserID
SET tblUsers.UserName = @UserName, tblUsers.[Password] = @Password, tblUserDetails.UserIsActive = @UserIsActive,
tblUserDetails.FirstName = @FirstName, tblUserDetails.LastName = @LastName], tblUserDetails.Address = @Address,
tblUserDetails.Zip = @Zip, tblUserDetails.City = @City, tblUserDetails.WorkPhone = @WorkPhone, tblUserDetails.Phone = @Phone,
tblUserDetails.WorkMobile = @WorkMobile, tblUserDetails.Mobile = @Mobile, tblUserDetails.WorkFax = @WorkFax, tblUserDetails.Fax = @Fax,
tblUserDetails.WorkEmail = @WorkEmail, tblUserDetails.Email = @Email, tblUserDetails.AccountUpdatedDate = @AccountUpdateDate, tblUserDetails.UpdatedByID = @UserID,
tblUserDetails.AutoLogin = @AutoLogin, tblUserDetails.fkUserLevel = @UserLevel
WHERE tblUserDetails.fkUserID=@UserID
RETURN
GO
</code>
Jag får följande felmeddelande:
Error 156: Incorrect syntax near the keyword 'INNER' Sv: UPDATE och INNER JOIN i SQL (Stored Procedure)
<code>
CREATE PROCEDURE ......
AS
UPDATE tblUser SET UserName = @User...... WHERE pkUser = @UserID
UPDATE tblUserDetails SET UserIsActive = @User... WHERE fkUserID = @UserID
</code>Sv: UPDATE och INNER JOIN i SQL (Stored Procedure)
<code>
UPDATE tblUsers
SET tblUsers.UserName = @UserName, tblUsers.[Password] = @Password, tblUserDetails.UserIsActive = @UserIsActive,
tblUserDetails.FirstName = @FirstName, tblUserDetails.LastName = @LastName], tblUserDetails.Address = @Address,
tblUserDetails.Zip = @Zip, tblUserDetails.City = @City, tblUserDetails.WorkPhone = @WorkPhone, tblUserDetails.Phone = @Phone,
tblUserDetails.WorkMobile = @WorkMobile, tblUserDetails.Mobile = @Mobile, tblUserDetails.WorkFax = @WorkFax, tblUserDetails.Fax = @Fax,
tblUserDetails.WorkEmail = @WorkEmail, tblUserDetails.Email = @Email, tblUserDetails.AccountUpdatedDate = @AccountUpdateDate, tblUserDetails.UpdatedByID = @UserID,
FROM tblUsers INNER JOIN tblUserDetails ON tblUsers.pkUserID = tblUserDetails.fkUserID
</code>
Eller:
<code>
UPDATE tblUsers
INNER JOIN tblUserDetails ON tblUsers.pkUserID = tblUserDetails.fkUserID
</code>
Eller Varför inte göra två uppdateringar?
<code>
UPDATE tblUsers SET tblUsers.UserName = @UserName, tblUsers.[Password] = @Password
WHERE tblUsers.pkUserID=@UserID
</code>
UPDATE tblUserDetails SET tblUserDetails.UserIsActive = @UserIsActive,
</code>
Varför har du två tabeller? Får informationen inte plats i tblUsers?Sv: UPDATE och INNER JOIN i SQL (Stored Procedure)
Sv: UPDATE och INNER JOIN i SQL (Stored Procedure)
Det blir kanske till att köra dubbeluppdatering eller bygga ut tabellen tblUserDetails.Sv: UPDATE och INNER JOIN i SQL (Stored Procedure)
Transact-SQL Reference: UPDATE
http://msdn.microsoft.com/library/en-us/tsqlref/ts_ua-uz_82n9.asp
Man kan inte uppdater två tabeller utan endast en av tabellerna i joinen.
Exempel:
UPDATE titles SET ytd_sales = t.ytd_sales + s.qty
FROM titles t INNER JOIN sales s ON t.title_id = s.title_id
WHERE s.ord_date = (SELECT MAX(sales.ord_date) FROM sales)