Hej! Vad sägs om att använda egenskapen css-class?? Hej och tack för svaret. Jag tittade lite mera på det och kunde tyvärr inte hitta någon lösning. Kolla lite mera på Attributes.CssClass. Hej,css-style i listitem-kontroll
Jag ska ha en dropdownlist där man kan välja färger. Förutom att enbart skriva ut färgens namn ska det vara en styletag på varje listitem. Exempel: style="background-color:#eeeeee".
Detta går ju att göra enkelt i en html-select, men hur fixar man det i en asp:dropdownlist?
Jag har testat metoden Attributes.Add() när kontollen skapas med det händer ingenting.Sv: css-style i listitem-kontroll
<code>
Dim ddl as new DropDownList
ddl.CssClass = "minlillaCSSklass"
</code>
I din CSS-definition så anger du den tagg som ska beröras. I detta fall SELECT (eller OPTION).
Annars kan du dessutom ange bakgrundfärg direkt i kontrollen.
<code>
Dim ddl as new DropDownList
ddl.BackColor = ColorTranslator.FromHTML("#006600")
</code>
//Mikael.NETSv: css-style i listitem-kontroll
Jag var nog lite otydlig i min fråga. Jag vill ha style-attributet på varje listitem och det skall vara olika style-attribut för varje listitem.
Jag har provat detta:
<code>
dim li as new ListItem()
li.attributes.add("style", "BACKGROUND-COLOR: #333333")
<code>
men det ger inget resultat i html-koden.
/MariaSv: css-style i listitem-kontroll
Annars får man ju ge sig in i att hantera renderingen själv och det vill man ju inte.
Någon annan????
//Mikael.NETSv: css-style i listitem-kontroll
Det går inte att göra med html-kontroller och css.
Det finns ett antal javascript libraries på nätet som gör att du kan skapa något liknande i dynamisk html.