Jag vill använda mig av Excel när jag ska generera rapporter i min ASP.NET applikation. För att jag skulle få igång Excel så att jag kan använda det var jag tvungen att sätta <identity impersonate="True"/> i Web.config filen. Så långt inga problem jag kan skriva till Excel filen. Varför måste du sätta på impersonation för att använda Excel? Kan du inte ge ASPNET kontot rätt att anväda Excel istället? Du kan ändra inställningar kring det programmatiskt, det är t ex därför som impersonate finns. Man vill ju inte att asp_wp ska köra saker hur som helst. Du måste ge identiteten som gör din http request rättigheter till DataBasen om du vill att impersonate skall fungera, kanske inte alltid optimalt. Jag har testat att sätta full control på ASP.NET kontot på excel.exe. >Jag har testat att sätta full control på ASP.NET kontot på excel.exe. Tackar!<identity impersonate="True"/>
Men sedan började det hända lite grejor. När jag drog igång huvud applikationen och skulle kontakta databasen kunde jag inte göra det. Sätter jag <identity impersonate="False"/> går det hur bra som helst men då funkar ju inte Excel.
Någon som har förslag på vad man ska göra för att komma runt detta?Sv: <identity impersonate="True"/>
MSSv: <identity impersonate="True"/>
Du kan ändra i din web.config-fil i runtime.
Här finns en liten artikel om det: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon/html/vboriintroductiontoapplicationsettingstorage.asp
//Mikael.NETSv: <identity impersonate="True"/>
gör som MS sa, vill du inte ge aspnet kontot rättigheter så kan du skapa ett nytt konto och använda det, antingen på process nivå, då ändrar du i machine.config, eller på applications nivå då ändrar du antingen i identity tagen och sätter ett konto där, eller så byter du IUSR kontot mot ngt annat och slår på impersonate. Sv: <identity impersonate="True"/>
Är det så du menar? För det funkar inte i alla fall.Sv: <identity impersonate="True"/>
Det ska inte vara nödvändigt. Däremot kan du behöva köra Dcomcnfg och ge ASPNET kontot Launch och Access rättigheter till "Microsoft Excel Application".
MSSv: <identity impersonate="True"/>
Jag visste inte att man skulle sätta rättigheterna där!