Kan någon vänlig själ beskriva utförligt hur jag ska gå till väga för att konfigurera servern som delar internet anslutningen här hemma så att användare kan komma åt min iis server som ligger i nätverket(bakom internet-servern). Nu kommer användare ingenstans eftersom första hållplatsen är internet-servern så på något sätt ska den konfigureras så att den passar användaren vidare till min burk i nätverket. Kanske kan berätta lite mer om OS, ev program, ev brandväggar, ev router. Windows 2000 pro på båda burkarna, ingen router/firewall. Har du testat att ändra inställningar på den utdelade internet anslutningen?? Personligen så rekomenderar jag starkt att du skaffar dig någon form av skydd. Roggan det testade jag för länge sen och som sagt det funkar inte. Kan ju vara så att man ska installera IIS på servern också och konfigurera den på nåt sätt. Jag vet att jag och en kompis har löst det här smidigt förut. Varför inte köra IIS på servern?? Det måste ju vara enklast?? Du kör ju samma OS på alla maskiner. Alltså det här är inget stort seriöst nätverk med en server som står på 24/7 ;) Finns ju inget som hindrar att du lägger siten på servern och sen sitter på din klient och utvecklar! Mjo det var den lösningen jag tänkte använda mig utav om ingen annan demostrerar den andra metoden. Aja får köra på den då.Problem med IIS i nätverket
Jag vill minnas att man delade ut tjänster på server datorn men det funkade inte riktigt när jag försökte.
/KeffooSv: Problem med IIS i nätverket
Det lilla du skrivit nu gör det omöjligt att komma med bra förslag.
Svårt att hjälpa dig utförligt när du inte ger oss utförlig information!
/johanSv: Problem med IIS i nätverket
IIS 5.0 på burken bakom internet-servern(den folk ska komma åt).Sv: Problem med IIS i nätverket
Egenskaper / Delning / Inställningar / Tjänster
IIS på port 80 till datanamnet där IIS servern finns?
På det sättet hade jag gjort, skulle gissa att det fungerar.
Varför inte lägga IIS på server datan??
(sen så är det ju en poäng med FW på servern....)
/johan
edit: Testade på min w2kserver och jag får det heller inte till att funka, testade både med datanamnet och det interna IP. Borde ju funka så, men vi har väl missat ngt...Sv: Problem med IIS i nätverket
Idag är man väldigt sårbar utan firewall eller dyligt.
Nu är det ett tag sen jag höll på med mjukvaruskydd på dator som samtidigt kan routa trafiken men jag vet att det finns en uppsjö idag.
Idé är kanske att enbart ha port 80 öppen.
Prova gör en sökning på ex Tucows http://www.tucows.com/windows.html så har du en början att kika på - massor med shareware tills du hittar det som "passar dig"
När det gäller frågan om 2000 så kan jag tyvärr inte hjälpa dig då jag själv använder en "hård firewall" *s* för bästa skydd.
Lycka till
Tyrone
PS - löser du det med enbart 2000 Pro får du gärna skriva in och berätta hur du gick tillväga /DSSv: Problem med IIS i nätverket
Tyrone: Hm jag tror du har missförstått frågan lite, det var ingen fråga om säkerhet och brandväggar jag ställde.Sv: Problem med IIS i nätverket
Och en server står ju ändå på jämt, då kan du ju t.o.m stänga av klienterna emellenåt..
Kom nu ihåg spärren på 5-10 samtidiga anslutningar på IIS (vill du ha mer måste du ha server OS)
/johanSv: Problem med IIS i nätverket
det är bara en arbetsdator/server som delar internet åt en annan arbetsdator(min).
Det är så att jag jobbar med att utveckla webapps åt några killar och dessa killar vill självklart hålla sig uppdaterade genom att surfa in på min web och se hur arbetet har gått.
Att byta utvecklingsdator är uteslutet då det är min dator jag vill sitta och arbeta på och det känns omstdändigt att börja installera all programvara på "servern".
Spärren på 5-10 anslutningar är inget att oroa sig över då min burk endast är en utvecklingsdator, allt läggs upp på en stor webserver såsmångingom.Sv: Problem med IIS i nätverket
Det är ju bara att mappa upp roten på webmappen, och sen så blir det ju som du sitter lokalt och arbetar. Så gör jag på min IIS server, funkar kanon!
Om du bestämmer dig för att göra som jag föreslår så behöver du bara installlera IIS på servern (5 minuter). Sen mappa upp på en enhet (10 sek)
Sen ändra sökväg i dina program tex Frontpage, då från c:/inetpub/wwwroot ----> h: (om du mappar upp den till h: 5minuter)
Löser alla dina problem :-)Sv: Problem med IIS i nätverket