Jag undrar hur jag ställer in för anv kalle Ange e:kunder/kalle som hemkatalog. Styr om mina dokument till servern med group policy. Testa detta först. Ställ sedan in i group policyn att dölja enheter och allt som dom inte ska komma åt. Obs! Skapa en egen OU som du lägger Kalle och hans vänner. Du ställer alltså in group policyn på denna OU. Annars kan det lätt sluta med att du gömmer allt för alla! :) Hej! Ok, kör du active directory? I så fall öppnar du AD users & computers. Hej! > <b>Jag hat installerat group policy managment GPMC</b> Anledningen till att det finns olika forum är för att man ska hjälpa varandra Låter bra :) Obs! Du förhindrar inte att man kan spara på andra ställen med detta MEN det kan du åsså ställa in i Group policy! Här finns det lite olika saker att göra. Men om du kollar i GP så ser du saker du kan dölja, inte ge tillträde osv. Det beror lite på hur mycket du vill spärra. Hej! Du kan testa att ange sökvägen typ så här: \\server\utdelad_mapp. Det gör att du behöver mappa X: Dum fråga kanske det enda jag hittar är dela ut mappen hur mappar jag i win 2003 ? net use kommandot eller utforskaren -> verktyg -> anslut nätverksenhet.Lägga in användare i AD
jag har hemma mappen i e:kunder då anv kalle loggar in så ska han komma direkt
till e:kunder/kalle då han jobbar ska han bara kunna spara i sin hemma mapp.
Han ska inte kunna komma åt några andra enheter så hur ställer jag in detta
win 2003 serverSv: Lägga in användare i AD
Hoppas du vart lite klokare. Sv: Lägga in användare i AD
Det vore mycket bra om du kunde göra några skärmdumpar på detta så att jag kan se hur jag går tillväga med det som sagt jag är inte hemma på detta områdeSv: Lägga in användare i AD
1. Höger klick(HK) på domänen, New -> "organizational unit" (OU)
2. HK på OU, New -> User
3. Fyll i informationen för användaren.
4. HK på usern, properties, välj fliken profile.
5. Här går du till "Home folder"-delen -> klicka i Connect och sökvägen till hemkatalogen. Klicka ok.
6. HK på OU, properties, välj fliken "Group policy".
7. Klicka på new, och sedan edit.
8. Under "user configuration" -> "folder redirection" -> "my documents", HK och välj vart du ska peka om mina dokument(till användarens hemkatalog).
Skapa detta. Du loggar sedan in som denna användare. Kolla mina dókument synkas mot servern(du får en liten blå symbol eller nåt på mina dokument + när du loggar ut så sker synkningen). Hör av dig här sedan, och just ja! Lycka till!!!! :)Sv: Lägga in användare i AD
Jag hat installerat group policy managment GPMC
var ska jag gå där ?
från punk nr 6 och framåt Sv: Lägga in användare i AD
> <b>var ska jag gå där ?</b>
> <b>från punk nr 6 och framåt </b>
Är det faktiskt inte bättre om du lär dig Win2000/2003/AD istället för att någon berättar steg för steg hur du ska göra? Jag rekomenderar dig att du går utbildningar med inriktning MCSA, det ger dig en stor knuff i rätt riktning för dina frågor.Sv: Lägga in användare i AD
tex med såna frågor som jag själv har ställt för att man inte kan det.
Jag väntar på information om MCSA det har inte jag fått ännu och varför jag ställde frågan är att jag ska upp med en ad burk nu.Sv: Lägga in användare i AD
HK på OU, där finns properties, välj fliken "Group policy".
Klicka på new(spelar ingen roll vad du döper den till) , och sedan edit.
Du har nu öppnat Group policy manager. Under "user configuration" -> "folder redirection" -> "my documents", HK och välj vart du ska peka om mina dokument(till användarens hemkatalog). Du hittar nog detta om du klickar runt lite grann.
Vet inte riktigt om jag kan vara tydligare. Det brukar gå att hitta.Sv: Lägga in användare i AD
Sv: Lägga in användare i AD
Får detta fel mess då jag ska ända my document
sök vägen är w:\home
The target path is not a UNC path.
If this is not a valid local path at the client,
folder redirection will fail.
Då jag sen loggar kan jag inte se matrialet i mina dokumenter på denna maskin
som jag jobbar på.Sv: Lägga in användare i AD