Hejsan. Tips på konfigurationsalternativ gällande flera användare & p
Innan har jag haft en webbserver på ett windowssystem med flera användare där alla användare har haft sin egna mapp i roten så varje användares adress har blivit t.ex. www.domän.com/anändare. Detta har då legat blandat med mina egna saker så som webmail, forum e.t.c.
Har nu installerat ny webserver på ett linux system och tänkte ändra på detta. Funderar på att lägga alla användare under adressen users.domän.com/användare eller www.domän.com/~anvädare och så att dessa då har sina mappar i kanske mappen users som ligger i roten. Hur fixas detta i Apache?
angående PHP säkerhet då.
För att förhinda att folk ska kunna använda sig att filsystemsfunktioner utanför sin mapp t.ex. copy("../../../viktig.fil","/"); så har jag för vajre mapp (vliket blir ganska mycket) laggt in dessa rader i apache config fil. httpd.conf:
<code>
<Directory E:/program/apache~1/Apache/htdocs/fjun/användare>
php_admin_value open_basedir "E:/program/apache~1/Apache/htdocs/fjun/användare;E:/program/apache~1/Apache/htdocs/fjun/include;E:/WWW/php/pear"
php_admin_value include_path ".;E:/program/apache~1/Apache/htdocs/fjun/include;E:/WWW/php/pear"
</Directory>
</code>
detta är ju lite fult och osmidigt med tanke på att man måste lägga in massa skräp i config filen och starta om varje gång. Det är lätt att något går snett.
Mitt mål är alltså att göra en genrell regel som gäller för alla undermappar i en mapp, t.ex. users som ligger i htdocs. och att även som nämt ovan längre upp med adressen.
Tack på förhand.
//Johan