Windows 2000 Server Family gör så att mitt nätverk slutar funka. Vad är det som blir fel? <b>Kan du pinga andra maskiner på nätverket med IP-numret?</b> Men, om det går att pinga de andra datorerna med IP-numret, så verkar det ju inte vara något fel med nätverket. Jag måste få veta vad som slutar att fungera för att kunna hjälpa. Uppenbarligen så fungerar nätverket, mellan datorerna iaf, och när inte saker som DNS är involverat. Jo det är så att internet åtkomsten slutar funka men datorerna kommer åt varandra i nätverket.Windows 2000 Server Family & Nätverk?
Ibland så lägger det bara av och då kommer jag inte åt någonting..
Vad kan det vara för fel? Sv: Windows 2000 Server Family & Nätverk?
En maskin som kör Windows 2000 Server har inte möjligheten att slå ut routrar och andra nätverksenheter. Det som möjligtvis kan hända är att om servern är felkonfigurerad, så kan den till exempel "ta över" DHCP-hanteringen (om servern tillhandahåller denna tjänst), och på så sätt skicka ut fel nätverksinformation till klienter.
Så det jag skulle behöva veta är exakt vad som slutar fungera.
Kan du pinga andra maskiner på nätverket med IP-numret?
Om du skriver "ipconfig /all" på en icke fungerande maskin, ser nätverksinställningarna korrekt ut?
Vad har servern för roll i nätverket? Vilka tjänster tillhandahåller den?
Hur/när börjar det fungera igen? När du startar om servern? Startar om klienten?
Hur/när slutar det fungera? När servern startas?
Kan det vara andra faktorer som påverkar?Sv: Windows 2000 Server Family & Nätverk?
Ja det går att pinga alla maskiner.
<b>Om du skriver "ipconfig /all" på en icke fungerande maskin, ser nätverksinställningarna korrekt ut</b>
Jo dom ser korrekta ut men det kanske inte behöver vara så.
<b>Vad har servern för roll i nätverket? Vilka tjänster tillhandahåller den?</b>
Webb-, Ventrilo-, Spel Server
<b>Hur/när börjar det fungera igen? När du startar om servern? Startar om klienten?</b>
Det funkar i vågor. Ibland så funkar det fint och sen så dör hela nätverket.
Sen om man startar om Servern (Windows 2000 Datorn) så funkar allt igen och efter ett tag dör det.
Det kan nog vara någonting som du sa om att man har så att den skickar ut fel information.
Men då borde det väl aldrig funka eftersom den skickar ut allt info så fort den är igång?
<b>Kan det vara andra faktorer som påverkar?</b>
Nej det tror jag inte.. Vi testade slänga in en dator med XP istället och installerade IIS mm på den och då funkade allt bara fint.. Allt har med "Windows 2000" datorn att göra.Sv: Windows 2000 Server Family & Nätverk?
Är det Internet-anslutningen som slutar fungera? Är det så att klient-datorerna inte längre kommer åt Internet? Om det är så, kan klient-datorerna komma åt något på Internet m.h.a IP?
<b>Jo dom ser korrekta ut men det kanske inte behöver vara så.</b>
Jag föreslår att du undersöker detta, eftersom jag inte kan göra det härifrån. Men en klient-dator ska inte byta nätverksinställningarna hux flux, utan då måste den ha förlorat kontakten med DHCP-servern (om sådan används), och därefter leta efter en ny. I detta fall finns det en möjlighet att den hittar en intern (om sådan finnes), och om denna inte är korrekt konfigurerad så kan det mycket väl vara så att klient-datorn inte fungerar vad gäller nätverket.
Men som sagt, enklaste sättet för att kontrollera detta är att se till så att nätverksinställningarna fortfarande är korrekta.
Det är inte så att denna server "delar ut" internet-uppkopplingen till de andra datorerna?Sv: Windows 2000 Server Family & Nätverk?
Det används av DHCP i Routern som delar ut alla IP´n.
Den så finns det ju DNS servers utanför nätverket men ingen innanför.
Vet inte om routern har någon sådan funktion.
Det kan som sakt vara att datorn har inställningar för att skicka ut IP mm så att det därför blir fel och allt funkar efter att den datorn är borta.
Datorn ska inte dela ut någonting utan den ska få ip mm som alla andra datorer och sedan ha en egen IIS, Ventrilo & Spel server. Men dom har ju inga funktioner som kan göra att allt detta slutar funka.
<b>Jag stänger denna tråd för att jag har fått svaret jag sökte..
DHCP Problem var svaret... Nu är problemet löst.
Tack ska du ha för hjälpen!</b>