Vet inte i vilket forum jag ska posta frågan, men den får väl flyttas om den hamnat fel.Services Provider License Agreement (SPLA)
Har försökt fördjupa mig i vad som gäller med det nya SPLA avtalet det pratas om och reda ut om man är en skurk eller kan sova lungt.
Är på väg att dra igång ett litet webbhotell med en tio domäner för föreningar och försöker ta reda på vad som gäller. Kontaktade Dustin partner och frågade vilken serverlicens jag måste ha? Gick det bra med Windows Server 2003, Web Edition eller skulle jag ha en Windows Server 2003, Standard Edition?
Web Edition skulle gå bra sade dom efter ett tag. Min kompis ringde dit ett par dagar senare och fick svaret Standard Edition? Hur ska jag veta om inte experterna vet?
Nu till det roliga med SPLA!
Kan någon beskriva vad det innebär. Sökte på webben efter information och fick dessa reflektioner på ett forum:
SPLA är ju enbart för att hyra ut en befintlig windowslicens till en kund genom Spectrum Software(?) eller HP (som är dom enda i världen som får hyra ut mot företag med SPLA), att hosta "shared hosting" på en wintendoserver kräver inget SPLA.
Fråga:
Stämmer ovan text eller?
Kan jag med en webbserver med en Oem w2003 licens med ett antal domäner, en dns server med en select w2000 licens bedriva ett litet webbhotell för ortens föreningar utan att ha ett SPLA avtal?
Jag kör asp.net och asp applikationer på domänerna, hörde att det var något fnurr med det också?
Har ej tänkt hyra ut serverplats eller licenser.
Skulle även glädja mig om Pelle kunde ha en artikel om licenser och avtal på bond Svenska (detta är rätt och detta är fel). För om du inte är expert i licenhantering och försöker ta reda på vad som gäller, då är det väldigt lätt att hamna fel