Hej ! <b>jag försöker skicka mail via min hemsida, jag får inga fel meddelande men mailen kommer inte fram, jag vet inte varför.</b> Jag är nästan nybörjare, jag vet inte vad du menar med ISP, Jag har ingen antivirus, Jag märker inte något kunsktigt när jag skickar mail, Jag har bara den inbygda brandväggen, ISP = Internet Service Provider = internetleverantör Tack, "jag försöker skicka mail via min hemsida, jag får inga fel meddelande men mailen kommer inte fram, jag vet inte varför." Vet inte hur du skickar mailen, men här ser du ett kodexempel i ASP som skickar direkt till den SMTP-server du anger: jag anger min intenetleverantörs smtp server alltså smtp.bredband.net här är min kod, som fungerade när jag hade windows xp pro, och slutade funka när jag installerade windows server 2003 med samma inställningar som för win xp. Ser bra ut, men testa att ta bort din try/catch, alternativt skriva ut ev. fel. Som det är nu märker du ju inte om det inträffar något fel.Windows Server 2003 och smtp???
Jag kör windows server 2003 och installerat IIS 6.0 och smt-service.
jag försöker skicka mail via min hemsida, jag får inga fel meddelande men mailen kommer inte fram, jag vet inte varför.
under services smt-servive är statrted och i brandväggen (den inbyggade) jag har bockat den.
jag har använt samma kod under win xp pro och har funkat.
något som är konstigt är microsoft outlook, den är inte samma när jag hade xp.
när jag försöker sätta smart host får jag följande
can not set smart host to a local domainSv: Windows Server 2003 och smtp???
Vad har du för ISP? Någon som blockerar utgående SMTP?
<b>något som är konstigt är microsoft outlook, den är inte samma när jag hade xp.</b>
Är det samma version? Har du samma version borde det se likadant ut oavsett Windows-version förutsatt att du har samma tema.
<b>när jag försöker sätta smart host får jag följande
can not set smart host to a local domain</b>
Vad försöker du ange för smarthost, och hur gör du det?
/JohanSv:Windows Server 2003 och smtp???
jag har kollat på event viewer jag har inte något varning eller fel.
Jag har installerat microsoft office 2000 båda när jag had win xp och nu när jag har win server 2003 men här på win server 2003 är lite annorlunda för kunnde gå in under verktyg -> konto lägga till konto men nu går jag in i control panel istället (email) jag ser inte konto under verktyg.
jag har alltid skrivit i smart hos min internetleverantörs server adress för var smtp.chello.se eller smtp.bredband.net . när jag hade win xp båda fungerade men nu min mail server funkar inte.
anledingen att jag skrev smtp.chello.se eller smtp.bredband.net är att de blockerar port 25 och man måste alltid gå genom deras server (enligt vad jag har hört).
Jag har installerat smtp tjänsten och jag kan se den under services. och under manage your server som står Mail Server (smtp, pop3)..
tack för ditt svar.Sv: Windows Server 2003 och smtp???
Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan bero på tyvärr.
Jag har bredbandsbolaget som ISP, men jag tror inte om problemet ligger hos min ISP för att min server fugerade när jag hade win xp pro och samma kod, det gick genom deras smtp server (smtp.bredband.net) som jag hade skrivit under smart host , jag tror problemet ligger hos windows server 2003.Sv: Windows Server 2003 och smtp???
Vad anger du för SMTP Server på din hemsida?
- MSv: Windows Server 2003 och smtp???
<code>
set objMessage = createobject("cdo.message")
set objConfig = createobject("cdo.configuration")
' Setting the SMTP Server
Set Flds = objConfig.Fields
Flds.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
Flds.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = "smtp.bredband.net"
Flds.update
Set objMessage.Configuration = objConfig
objMessage.To = Session("EpostReg")
objMessage.From = "Mig <a@b.se>"
objMessage.Subject = "Ett mail"
objMessage.TextBody = "Mors lilla olle"
objMessage.fields.update
objMessage.Send
set objMessage = nothing
set objConfig = nothing
</code>
Sv:Windows Server 2003 och smtp???
<%@ Page Language="C#" %>
<%@ import Namespace="System.Web.Mail" %>
<script runat="server">
String mySender;
String myRecipient;
String sandMail;
String mottMail;
String subj;
String text;
public void Page_Load(Object sender, EventArgs e)
{
sandMail = Request.Form["sandareMail"];
mottMail = Request.Form["mottagareMail"];
mySender = Request.Form["sandare"];
myRecipient = Request.Form["mottagare"];
subj = Request.Form["subject"];
text = Request.Form["textMail"];
try
{
MailMessage Message = new MailMessage();
Message.To = mottMail;
Message.From = sandMail;
Message.Subject = subj;
Message.Body = @text;
SmtpMail.SmtpServer = "smtp.bredband.net";
SmtpMail.Send(Message);
}
catch{}
}
</script>
<html>
<head>
och lite html kod här.....Sv: Windows Server 2003 och smtp???
/Johan