Är helt ny på w2000 server :) så jag behöver lite hjälp. Du får använda den sk. host-headern. Den finns dock bara vid http, ej vid t.ex. ftp eller https. Du skapar två _siter_ i iis, sedan tar du egenskaper på dem och tar upp rutan för att ändra ip-adresser för siten. Ändra den som står som standard och se till att det är port 80 på båda. Ändra host-header till din domän. Skapa en till mappning på varje där du sätter host-header till www.din_domän. Klart. Nu har jag skapat två webplatser...gick inte så bra!!?? Nej, du behöver inte ha olika ip-adresser. Låt siterna bara lyssna på alla tillgängliga ip-adresser. ok jag har specat enligt bilderna på båda webplatserna. ok men det är bara en av webplatserna som fungerar...... Internt är värre, för det så måste det finnas minst två olika "vägar" till servern internt. T.ex. två olika interna ip-adresser på servern, eller en ip-adress och ett netbios-namn, eller en ip-adress och ett namn i dns-servern, eller två namn i dns-servern osv. Du hänger med va? Saken är att du måste ha antingen en unik kombination med ip-adresser/portar eller en unik kombination med det som skickas i host-headern för att iis ska kunna bestäma vilken site som ska användas. Nu funkar det att komma åt båda sidorna på datorn (locala) genom att skriva namnet.se i adressfältet. Alltså: Jag antar att du har köpt domänerna du ska använda? Och pekat om den till din ip? Om så är fallet behöver du bara se till att din brandvägg släpper igenom port 80.Skapa flera hemsidor på w2000 server??
Min fråga lyder:
Jag har ett ipnummer men två olika domännamn som jag önskar skapa två websidor till i iis (dom kommer att ligga för sig i olika mappar). Om du skriver domän-namn 1 kommer du till webplats 1, domän-namn 2 till webplats 2 osv.
Vad behöver man göra konfigurera w2000 för att det ska fungera?? Sv: Skapa flera hemsidor på w2000 server??
Sv:Skapa flera hemsidor på w2000 server??
Så här står det om jag skriver mitt domän-namn 1: 401 The web site is blocked by administrator??
Jag har specat enligt bilderna!
Ovanstående är inget nytt problem då jag tidigare har använt mig av 192.168.0...... för att adm. sidan.
Antar att det blir krock då jag även surfar på ipnr som går till min
hemsidan. Kan man ungå detta problem?
Jag når inte längre min sida via internt ip-nr 192.168.0......??
Måste webplatserna ha 2 olika ip-nr ex 192.168.0.101 192.168.0.102??
Hur går jag vidare för att få båda sidorna att funka??Sv: Skapa flera hemsidor på w2000 server??
Behöver jag även speca något under fliken HTTP Headers / i rutan Custom headers?
Klickar jag där har jag två fält headers name headers valueSv:Skapa flera hemsidor på w2000 server??
(de ligger i olika mappar)
vad behöver man gör för att den andra sidan skall hittas internt (localt)Sv: Skapa flera hemsidor på w2000 server??
För att webplatsen ska existera på internet behöver jag göra vad då?
Misstänker att man måste göra något mer med servern innan??? Har fast IPnr!
.se adressens insällningar gör jag på Nic. Här finns två fält Namserver 1 och IP 1 osv..
Här funderar jag på fältet Namnserver??
Gärna utförlig beskrivning :)Sv: Skapa flera hemsidor på w2000 server??