Om ni undrar varför servern gått upp och ner under kvällen så beror det på att jag har slagit på iis-compression. Spontant ser jag själv inte att det fungerar och laddar sidorna snabbare, men förhoppningsvis är det så. Hej! Har väldigt små erfarenheter ;) Men... Har kollat lite, det verkar som att jag har en komprimering på mellan 45% och 55% ungefär, rätt vettigt mao. Hej igen, såg nu att bandbredden i princip har halverats vilket är väldigt bra eftersom det är en kostnad. Den statistiken innefattar enbart 2 av 30 dagar med kompression (nov har 30 dagar...), det ska inte få så stort genomslag. Skillnaden i överförd datamängd i förhållande till hits måste bero på något annat... Om du ska få jämförbara siffror måste du nog exkludera de "downloads" du har ur statistiken, bara en extra nedladdning av en fil på 100 mb påverkar mycket. Du har så rätt, först nästa månad kan jag ju se effekten av detta.. Kan ni inte förklara eller skriva en artikel för oss dödliga hur man kommer åt metoden och vad man bör tänka på. Intresset bör vara stort! Tack på förhand! 1) Sök på google efter kod Viktigaste är att först kolla HTTP headern om klienten stödje compression. Annars blir din sida otillgänglig. Webbsidor överförs genom HTTP protokollet.iis compression påslagen - problem?
Skulle ni nu se gamla sidor fast ni inte borde så säg till. Vad jag förstår så cachas sidor i proxyn samt klienten om de skall laddas om eller inte. Så det återstår att se vad det blir för förändringar.
Enligt denna test verkar det i alla fall fungera
http://www.port80software.com/tools/compresscheck.asp?url=http%3A//www.pellesoft.se
Om ni har erfarenheter, dela gärna med er!
<info>
File Size Comparison (in bytes):
Original size: 25655 bytes
Compressed size: 7329 bytes
Savings in bytes: 18326 bytes
Percentage saved by compression: 72.0%
Transfer speed improvement: 3.5 X
Speed Comparison by Connection Type (in seconds):
Dial-up Modem
56.0 Kbps Uncompressed 3.579 s
Compressed 1.022 s
ISDN
128.0 Kbps Uncompressed 1.566 s
Compressed 0.447 s
DSL/Cable Modem
256.0 Kbps Uncompressed 0.783 s
Compressed 0.224 s
DSL/Cable Modem
1.0 Mbps Uncompressed 0.196 s
Compressed 0.056 s
T1
1.5 Mbps Uncompressed 0.13 s
Compressed 0.037 s
</info>
Hälsningar
/PelleSv: iis compression påslagen - problem?
Har du mätt ungefär hur mycket du sparar i bandbredd?Sv: iis compression påslagen - problem?
När jag läste den här tråden så tog jag och petade ihop komprimering till dev.lantrojan.com, och det blev faktiskt rätt bra resultat (på en testsida så fick jag en komprimering på typ 2700% (kopierade stadgarna typ 30 gånger eller något), vilket sänkte laddningstiden rejält (då min lina uppåt är på enorma 0,5 mbit..)
Verkar fungera rätt bra, inga större problem.Sv:iis compression påslagen - problem?
Sv: iis compression påslagen - problem?
http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=200402Sv:iis compression påslagen - problem?
/JohanSv: iis compression påslagen - problem?
Sv:iis compression påslagen - problem?
2) Antingen tar man något färdigt, eller som jag gjorde, tog det mest nödvändiga och skrev en egen klass. I princip tar du och skriver ett eget ouputfilter (en klass som ärver ifrån System.IO.Stream) och låter sedan allt i Write-metoden skickas in i System.IO.Compression.*-klass, som sedan skriver till nästa outputfilter.
Tar några minuter om man bara tar något, eller någon timme om man vill skriva egetSv: iis compression påslagen - problem?
Klienten, din webb-läsare, skickar en HTTP begäran till serven med den sida du vill se.
Serven skickar tillbaks ett HTTP svar.
Både HTTP begäran och svar innehåller huvuden med information. Så som vilket språk du föredrar, vilken webb-läsare du har när sidan har "gått ut", att sidan återfinns på en annan plats, och mycket mer.
Om du är intresserad av detta så kan du titta närmare på HTTP protokollet. Något jag rekommenderar alla webb-utvecklare att sätta sig in i. I alla fall lite ytligt.