Vi är på gång att sätta upp ett mindre webhotell för våra kunder och jag håller på och kikar lite på de olika kontrollpaneler som finns. En detalj: Det finns ingen Windows Server 2005, 2003 och 2008 finns. Däremot finns SQL Server 2005, men det är en annan femma :) Har tyvärr inget bra svar på din fråga, men ändå lite synpunkter. Det kan givetvis finnas bra anledningar till att du vill göra detta, ignorera då mitt inlägg. Kloka synpunkter!Kontrollpaneler för webservers
Vi kommer att sätta upp en Windows Server 200x som webserver (troligen en 2005).
De kontrollpaneler som jag hittat som kan vara aktuella är:
- Helm
- Plesk
- Dotnetpanel
- Hostingcontroller
cPanel som ska vara bra på Unix sidan är bara i Betaversion på sin windowsvariant ännu.
Att gå in på respektive hemsidor och testa deras demovarianter ger ju tyvärr inte så mycket så jag tänkte fråga er här om någon av er har några erfarenheter/jämförelser av ovanstående?
De flesta jämförelser jag har googlat fram har ju några år på nacken så de kanske inte alltid är "up to date"
Tackar på förhand!Sv: Kontrollpaneler för webservers
Sv: Kontrollpaneler för webservers
<b>Vi är på gång att sätta upp ett mindre webhotell</b>
Vad är syftet? Är det någon speciell funktionalitet du vill åt? Många av de stora webhotellen erbjuder någon form av ÅF-paket som kanske kan fungera istället? Det krävs en ganska stor bunt med kunder (alt. att de betalar mycket) för att det ska bli lönsamt. Att hålla jour 24*7, reservdelar på lager osv som krävs för att erbjuda riktigt bra tillgänglighet blir väldigt kostsamt på ett fåtal kunder.
Gissar att syftet är att kunna erbjuda en bra service, men risken finns att resultatet blir det motsatta (=dålig tillgänglighet och support). Ibland är det bättre att lägga krutet på supportdelen och låta någon annan sköta driften.
Bara några tankar från en som testat...
/JohanSv:Kontrollpaneler för webservers
Egentligen så har serverhallen funnits i flera år redan och används även till andra tjänster. Vi ska däremot omstrukturera webhostingdelen så att vi s.a.s börjar om på nytt med den delen.