Jag kör en IIS-server på min lokala dator (Windows XP SP3 32 bit). Jag gissar på att det är något med antalet samtidiga anslutningar & keep-alive. Det är väl en begränsningar på 10 samtidiga anslutningar när man kör med win xp:s iis, och om någon/några webbläsare har keep-alive (dvs. har någon/några anslutningar aktiva utan att använda dem), samt att de olika webbläsarna använder flera parallella anslutningar för att ladda sakerna. Det kan resultera i att alla anslutningarna temporärt kan bli upptagna, och då kan sådana där saker hända. Jag är inte helt säker. Det är på Loopia, en windowsserver men jag lyckas inte hitta någon mera exakt information på min användarsida där. Ok, det är ett serveroperativsystem i alla fall, dvs. har inte begränsningen med 10 samtidigt anslutningar. Det är en hyffsat sannolik förklaring om inte annat Tack för svaret, jag är inte så insatt i den där biten. Det är det jag inte riktigt vet, men en webbläsare använder i regel i alla fall två, kanske fler, anslutningar parallellt om det går. Kan vara någonting som går åt skogen bara? Att iis inte köar anslutningarna utan dödar dem istället? Sedan finns keep-alive, dvs. att webbläsaren ber att få behålla anslutningen öppen ifall den ska ladda mer, på så sätt slipper den anslutningssteget i tcp/ip vid nästa anrop, dvs. en sänkning av responstiden på nästan 50%. Jo det har jag märkt, ibland undrar jag om dom är mera till ondo.Helt oförklarligt problem..
Har en del hemsidor på den som fungerar finemang om jag öppnar dom i Opera 9.64.
Problemen börjar när jag försöker öppna dom i firefox 3.1 och IE8. Då händer det ibland att den inte laddar alla bilderna/csserna/scripten, det är helt slumpvis vilka filer som laddas vid varje reload.
Inte nog med det, om efter att ha öppnat sidan i firefox 3.1 / IE8 laddar om den i Opera så har felet smittat av sig.
Enda lösningen jag funnit (utom reboot) är att restarta IIS-servern, då fungerar det i Opera igen förutsatt att jag inte försöker surfa in på sidan med de andra webbläsarna.
Vad kan detta bero på? Min spontana tanke är att det har något med cachning att göra, delar webbläsarna sina cachade filer? (Skulle förklara varför opera "smittas") Och i så fall antar jag att FF och IE läser in filerna felaktigt på något sätt.
Kör jag exakt samma sida från samma dator på en annan server har jag inga problem.Sv: Helt oförklarligt problem..
När det fungerar med en annan server, vad är det för operativsystem?Sv:Helt oförklarligt problem..
Sv: Helt oförklarligt problem..
Sv:Helt oförklarligt problem..
Hur kommer det sig att 2 webbläsare tar upp 10 anslutningar? Är det en anslutning per bild/fil?
Och hur/när stängs dessa anslutningar?Sv: Helt oförklarligt problem..
Det som stör mig dock är att det inte borde bli så många anslutningar som tio, men..?
Jag kom på en sak, det är inte så att du har någon mjukvarubrandvägg installerad? (Annat än windows inbyggda, den är ok.) Mjukvarubrandväggar brukar orsaka problem (tror det är det de är till för..)Sv:Helt oförklarligt problem..
Jag kör endast med windows inbyggda såvida inte avg har någon brandvägg också, får kolla upp det när jag kommer hem.