Vet inte om jag skriver i rätt kategori nu... Aj, inte mitt område. Hoppas det finns någon annan som kan hjälpa till..Passive FTP med IIS och TMG
Jag har en 3-benad TMG och i min DMZ-zon har jag en IIS med FTP servern aktiverad som fungerar, på localhost och på tmg har jag testat med ftp i cmd om jag kan ansluta och se innehållet i trädet och det fungerar klockrent, även utifrån. Problemet uppstår när jag använder en ftp-klient (GUI). Jag har visserligen bara testat med ett program (Filezilla) och när jag ansluter får jag pass error och den gnäller om att det är passive error på ftp servern.
I TMG kunde jag inte hitta en dedikerad regel för just FTP-servern, så jag körde efter technets lösning vilket är att jag skapar en Non Webserver Protocoll, men för att få det att fungera så var jag tvungen att klicka i rutan "Request appers to come from TMG Computer" och jag har satt nätet from på alla mina fyra nät, dvs external, internal, localhost samt perimeter.
I IIS satte jag passive på port 49152-65535 och mitt externa IP som jag har på TMG.
Via FTP i CMD kan jag hämta den txtfilen jag lagd där som test så överföringen fungerar, det är testat.
Jag misstänker själv att det är något fel på reglen alternativt fel regel för FTP på min TMG, men jag hittar inte vart.Sv: Passive FTP med IIS och TMG