Tjenare, chansar på att detta är ett lämpligt forum för min fråga ;) Hos mig (IIS 7.5) tycks det lira bättre ifall jag i "Advanced settings" för FTP-siten sätter "Allow UTF8" till "False". Intressant, trodde att det skulle vara tvärtom - testar asap och återkommer!Teckenkodningsproblem HTTP + FTP
Har lite bekymmer kring vad som verkar bero på teckenkodning när man hoppar ifrån IE till Utforskaren, hoppas någon har några uppslag kring hur man kan lösa det!
Om jag går in på "ftp://exempel.se/App/" (Microsoft FTP på Windows Server 2012) och i IE väljer Sida | Öppna FTP-platsen i Utforskaren så fungerar det fint, står jag däremot i mappen "ftp://exempel.se/App/En röd mapp" så går det inte alls utan får då meddelandet ”Det går inte att visa den här FTP-platsen i Utforskaren”.
Jag kan dock browsa runt på FTP-platsen både via Utforskaren och IE och gå till önskad mapp för att ladda ned filer, men just kopplingen IE -> Utforskaren vill inte riktigt lira som jag vill.
Om undermapparna inte innehåller specialtecken (t.ex. åäö) så fungerar det fint.
Om jag i IE går till "ftp://exempel.se/App/En röd mapp/Undermapp" och högerklickar på filen "Ännu en fil.txt" och väljer Spara mål som… så skiter det sig – men i Chrome lirar det. Klickar jag istället på filen så går det att ladda ned den i IE, men mellanslag ersätts då av underscore (_) och Ä ersätts av en svart romb med ett frågetecken i mitten. Anledningen till att jag vill öppna upp FTP-platsen i Utforskaren är för att det blir enklare att ladda ned fler filer samtidigt.
Det jag försöker åstadkomma är att i princip göra en "dir" på alla mappar på FTP-servern och sedan ta resultatet och lägga in det på en webbsida så att jag kan fritextsöka på mapparna. Jag vill då att vardera mapp skall vara klickbar så man hamnar på rätt ställe på FTP-servern.
Jag har varit inne och kollat teckenkodningen på FTP-servern och det verkar som om den kör UTF-8. Om det på något sätt hade gått att koda om specialtecknen så hade det inte varit några problem, men jag har testat ett gäng olika format men inte fått det att lira.
Har någon något uppslag på hur man skulle kunna få det att lira som jag beskrivit, eller ser ni att man kanske kan lösa detta på något annat sätt?
Tack på förhand!
/MathiasSv: Teckenkodningsproblem HTTP + FTP
Sv:Teckenkodningsproblem HTTP + FTP
Tack för tipset Tomas!