Hej Först så heter det IIS och inte ISS eftersom ISS är en rymdstation och ingen webserver. :)ISS hur fixa underdomänder?
Jag har en domän och jag vill att alla underdomänder ska hämta komma till min "huvudsida"
så här sa han en kille att han gjort i apache
först skickar jag vidare alla *.domän.com till min server, sen har jag en virtualhost som tar imot alla *.domän.com adresser..
Och jag vill göra samma fast med iss... hur gör jag det??
måste man ändra någe med dns servern eller bara med iss??
kör nämligen inte min dns själv så det tar långt tid att få fixat. men iss kör jag själv så det fixar jag själv lätt.
grunkanSv: ISS hur fixa underdomänder?
För att fixa underdomäner till samma sida så måste först DNS peka rätt. Det är inte säkert att www.domain.se och ftp.domain.se pekar på samma burk från början, så det måste du se till så att *.domain.se pekar på din burk.
Sedan i IIS Manager så högerklickar du på din site och väljer properties, väljer sedan flicken 'Web Site' och trycker sedan på knappen 'Advanced'
Här kan du nu lägga till nya 'Host Header Names' Alltså vilket domän namn som skall höra ihop med denna site.
Det betyder att du kan ha flera domäner som pekar på samma site, typ
www.domän.se, www.nudu.nu, ftp.kalle.erik.domän.se
Alla de kan peka på samma site i din IIS, det viktiga är att de pekas rätt i DNS, eftersom om de inte kommer fram till din burk gör det inte mycket nytta att det är rätt där.
- M