Hej, > <b>Jag hade tänkt ordna min domän, ex. molle.com och ha den på en server här hemma</b> Jag har fast IP. > <b>Jag har fast IP.</b>Sub-domäner och DNS?
Jag hade tänkt ordna min domän, ex. molle.com och ha den på en server här hemma
Isåfall blir det WinXP Pro/IIS 5.1 som gäller och nu kommer två frågor.
1. Hur kan man själv fixa sub-domäner? (T.ex hem.molle.com och strunt.molle.com osv.)
2. Måste man ordna med DNS-servrar och grejer för sånt? Kommer det isåfall kosta extra och orsaka besvär/krångel?
Mvh
MolleSv: Sub-domäner och DNS?
Bra idé. Sådant lär man sig massor på!
> <b>Isåfall blir det WinXP Pro/IIS 5.1 som gäller </b>
Mindre bra idé. WinXP Pro klarar max 10 samtidiga anslutningar. Men har du inget annat att tillgå och klarar dig med begränsningen, så ok!
> <b>1. Hur kan man själv fixa sub-domäner? (T.ex hem.molle.com och strunt.molle.com osv.)</b>
Det ställer man in på den/de DNS-servrar som är ansvariga för molle.com.
> <b>2. Måste man ordna med DNS-servrar och grejer för sånt?</b>
Japp! Om du har ett fast IP-nummer är det inga större konstigheter att sköta det själv! Om du har ett dynamiskt IP-nummer så vet jag faktiskt inte hur man gör, men antagligen hyr man någon tjänst för det!Sv: Sub-domäner och DNS?
Så det kommer inte tas ut någon extra avgift av de som äger DNS-servern då? (Är det NIC-SE man ska vända sig till?)
Låter ju kalas, förutom det där med 10 användare. Är det en fast begränsning, eller en som du själv testat eller ett rykte?
[Partisk?]Sv: Sub-domäner och DNS?
Topp! Om du känner dig sugen på den utmaningen så rekomenderar jag dig att testa.
> <b>Så det kommer inte tas ut någon extra avgift av de som äger DNS-servern då?</b>
Du får betala en avgift för ditt domainnamn, och när du reggar det så säger du vilka DNSer som ska ha hand om den. Inga extra kostnader utöver domainnamnet.
> <b>förutom det där med 10 användare. Är det en fast begränsning, eller en som du själv testat eller ett rykte?</b>
En hårdkodad begränsning i WinNT4 Wks|Win2000 Pro|WinXP Pro/HE. Just för att man inte ska använda klienter som servrar!
Och det är inte 10 användare, utan 10 <b>samtidiga</b> anslutningar!