Jag har XP Home Edition men har lyckats installera IIS med hjälp av en 2000 Professional-skiva. Men jag får det inte att funka med ASP-skript. Jag har laddat ner skript från idg.se/webstudio men det funkar ej. Har lagt filerna i C:/inetpub/wwwroot och öppnat dom med hjälp av http://localhost/sida1.asp jag får upp följande: Jag vet inte redigt vad jag skulle ta bort jag gjorde så här: Verktyg > Internet-alternativ > Avancerat och tog bort "Visa egna HTTP-felmeddelanden" Då stod det endast så här när jag skulle öppna en fil: En vild gissning är att du inte har fått med dej allt vid installationen av IIS... XP home är inte byggt för att ha stöd för IIS, och att köra win 2k IIS:en är inget att rekomendera då man inte kan garantera full funktionalitet. Någon skillnad ska det väl ändå vara mellan XP Home och XP Pro...IIS?
Sidan kan inte visas
Ett problem uppstod med sidan du försöker nå och den kan inte visas.
--------------------------------------------------------------------------------
Försök med något av följande:
Öppna startsidan för localhost och sök efter länkar till den information du vill ha.
Klicka på knappen Uppdatera eller försök igen senare.
Klicka på Sök om du vill leta efter information på Internet.
Du kan även se en lista över relaterade platser.
HTTP 500 - Internt serverfel
Internet Explorer
Hjälp mej... snälla... vill komma igång med ASPSv: IIS?
Det går inte att hitta den angivna modulen. Sv: IIS?
/JohanSv: IIS?
Ditt fel kan mkt väl bero på att du inte fick med allt eller att den inte är kopatibel med integrerade saker i XP. Mitt tips är att du skaffar XP Pro.
Tyvärr är MS så fucked up och kassa på modulär arkitektur så de integrerar saker i sitt OS. vilket hindrar folk från att kunna installera både nya och gamla IIS:er på sin dator.
Hoppas de gjort om denna arkitektur io m longhorn. Det är fult och klantigt av dem att
låsa sina konsumenter. Förstår inte varför allt måste vara så förbaskat integrerat.
Jag har en MSDN subscription via mitt jobb, så jag har ju inga problem med IIS. men jag tycker det är synd för alla andra. Dock kan du ju köra apache, men jag vet ej om
det finns ASP stöd till den. Annars får du väl ge MS en stor fet storlek 45 i baken och välja PHP eller JSP :-) så får de stå där o klia sig i huvudet. :-) Sv: IIS?
Iofs kan man inte installera IIS versioner men man kan köra flera ASP.NET versioner parallellt.
Ärligt talat så är skillanderna i funktionalitet mellan IIS5 och IIS6 inte så stora för en utvecklare, det finns självklart skillnader i arkitektur, konfiguration, prestanda, etc. Men om man utvecklar applikationer och skriver kod, som nog de flesta på detta site gör, så skiljer sig väl inte HTML, ASP eller ASP.NET åt mellan IIS5 och II6 på något signifikant funktionellt vis.
Om du däremot jobbar professionellt med installation/drift så har du tillgång till det OS som du ska installera på, och det är väl knappast XP Home för ett företag. Om du har en server hemma så krävs det tyvärr att du har XP Pro, men det är ju mest en licensfråga (man får det man betalar för).
/Mattias